Det är Växjös vanligaste Googlesökning

Nyheter ,
Jonas Wallentin, Ulrika Ek, Catharina Värendh och Anette Kling.
Foto:
Digitalakademin på Myresjöhus Arena.
Foto:
Deltagare: Jennifer och Mia från Tingsryds autoverkstad.
Foto:
Deltagare på Digitalakademin.
Foto:
Deltagare: Jens, Jonas, Erik och Johan.
Foto:
Anette från Ljungby Kommun Jag ser fram mot en utbildning med proffsiga föredragshållare och hoppas på att kunna optimera min blogg
Foto:

Artikeln publicerades 2 september 2016.

Konferenslokalen på Myresjöhus är nästan fullsatt denna soliga torsdagseftermiddag. Omkring 100 personer har samlats för en eftermiddag i digitaliseringens fotspår. Målet med utbildningen är att skapa förutsättningar för företag att kunna använda de digitala verktygen på ett effektivt sätt. Växjö är den 17:e staden där utbildningen Digitalakademin går av stapeln och intresset är så pass stort att ytterligare en utbildning redan är inbokad senare i höst.

Deltagarna hälsas välkomna av moderatorn Ulrika Ek som inleder eftermiddagen med ett brett leende:

– Trots att Google är väldigt hemliga kommer vi idag få svar på vad vi i Växjö googlar på mest.

Ett ord som användes flitigt under utbildningens introduktion var effektivisering. På plats fanns Googles chefsanalytiker, Jonas Wallentin:

– Google startades av två personer i ett garage och idag är vi totalt 55 000 anställda – alla måste börja någonstans. Fler än hälften av alla sökningar på Google kommer från mobiler idag. För att effektivisera era hemsidor är det därför viktigt att bygga dem rätt och mobilanpassade.

Monica Skagne, Kommunchef i Växjö berättade om kommunens arbete för att utveckla det digitala. Som avslutning hyllade hon en av kommunens e-tjänster.

– Är det fler än jag som arrangerar kräftskivor? Ett tips - genom våra e-tjänster kan du enkelt beställa en extra sophämtning!

Ett skratt utbrister bland deltagarna i lokalen.

I pausen pratade jag med två av utbildningens deltagare, Jennifer och Mia:

– Vi är två personer från Tingsryds Autoverkstad här idag, vår VD tipsade oss om att delta i utbildningen. I bilbranschen sker mycket affärer på nätet, det är helt enkelt där du letar efter din bil idag. Därför känns det superbra att vara med på utbildningen, jag hoppas på att få bra tips som vi kan jobba vidare med berättar Jennifer.

Mia från Sensus fortsätter:

– Det känns naturligt för mig att vara med här idag då vi på Sensus jobbar med utbildning. I dag googlar du verkligen fram allt och jag hoppas att denna utbildning ska inspirera och utveckla företaget.

Senare under eftermiddagen träffade jag Jens Collskog från Almi:

– Det är fantastiskt vilket intresse det finns för den här typen av arrangemang. Detta är en mötesplats som har en stor betydelse för Växjö som redan ligger i framkant när det kommer till just digitalisering. Detta är en stad fylld med It-bolag som bara växer för varje dag som går.

Han fortsätter:

– I dag har alla verkligen tillgång till allt när det kommer till nätet, vilket är en otroligt stor tillgång för företag. Jens skrattar - det passar den snåle smålänningen att kunna nå ut utan kostnad.

Som avslutning på utbildningens introduktion fick vi äntligen svar på frågan:

Vad googlar vi egentligen på allra mest i Växjö?

Jonas Wallentin:

– I Växjö googlar ni mycket på Melodifestivalen, OS och Pokémon. Men det absolut vanligaste är faktiskt följande frågor: vad är kondition, hur gammal är Orup eller hur gör man efter en tungpiercing.

Ett skratt utbyter bland deltagarna i lokalen som alla verkar se fram mot utbildningens kommande delar i höst. Och svaren på de mest ställda frågorna i Växjö, ja de hittar du självklart på Google!

Vill du att Emma besöker ditt event? Tipsa på emma.koivisto@vxonews.se