Annons

Finaltider för UF-företagen

Nu går UF-året in på slutspurten, bland annat med denna veckas stora UF-mässa i Älmhult. Magazinet träffade fyra UF-företag från Växjö för att ta del av deras affärsidéer.
Växjö • Publicerad 21 mars 2018
Över generationsgränserna! Ungdomar som anordnar sociala aktiviteter på äldreboenden är affärsidén för Generationsmöten UF.
Över generationsgränserna! Ungdomar som anordnar sociala aktiviteter på äldreboenden är affärsidén för Generationsmöten UF.Foto: David Färdigh

UF Generationsmöten är nominerade i hela fyra kategorier på UF-mässan. Deras affärsidé är att tillsammans med högstadie- och gymnasieelever utföra sociala aktiviteter på äldreboenden under helgerna.

– Det kan handla om att anordna tipsrundor, spela sällskapsspel eller att sitta och prata. Vi ser ett stort socialt behov, berättar UF-företagarna Ellen Wickell, Vilma Engbe och Elias Linderholm.

Annons

Totalt har UF Generationsmöte nu tio anställda ungdomar som är verksamma på två äldreboenden i Växjö. Fördelarna är många.

– Omsorgstagarna får ökad social närvaro, den ordinarie personalen avlastas och för ungdomarna blir det ett steg in på arbetsmarknaden. Vi tror starkt på den här idén och ska driva och vidareutveckla vårt företag efter att UF-tiden är slut.

Ska bli störst i södra Sverige på laddningsstationer för mobiltelefoner! Det är målsättningen för Jim Englund och Alexander Wassbjer på OnCharge UF.
Ska bli störst i södra Sverige på laddningsstationer för mobiltelefoner! Det är målsättningen för Jim Englund och Alexander Wassbjer på OnCharge UF.Foto: David Färdigh

OnCharge UF är nominerade i kategorin Årets Teknikföretag. Alexander Wassbjer och Jim Englund går båda på Teknikum och deras affärsidé är att tillhandahålla laddningsstationer för mobiltelefoner på offentliga platser.

– Man kan antingen köpa eller leasa laddningsstationerna av oss. Ett tredje alternativ är att man lånar dem gratis i utbyte mot att vi säljer annonsplats på stationernas bildskärm.

Vilka är er främsta kundgrupp?

– Flygplatser, järnvägsstationer, köpcentrum, restauranger gallerior, gym, teatrar och konsertlokaler. Platser där det rör sig mycket folk och där det finns ett behov av att snabbt och säkert kunna ladda sin mobiltelefon.

Laddningsstationer för mobiler på offentliga platser finns idag i Stockholm och Göteborg, men övriga Sverige är än så länge ett vitt fält. Alexander och Jim ser en jättepotential. När UF-tiden är slut planerar de att bilda ett aktiebolag och siktar sedan på att bli störst i södra Sverige på laddningsstationer.

– Vår ambition är även att tekniskt vidareutveckla stationerna, exempelvis så att de kan ladda trådlöst.

Vågar bryta tystnaden! Gustav Storck och Alicia Stenlund på NoAbuse UF har gett ut en bok med vittnesmål om sexuella övergrepp.
Vågar bryta tystnaden! Gustav Storck och Alicia Stenlund på NoAbuse UF har gett ut en bok med vittnesmål om sexuella övergrepp.Foto: David Färdigh

Samhällsengagemang är ett återkommande tema för många av årets UF-företag. Några som valt ett väldigt aktuellt och angeläget ämne är NoAbuse UF, som uppmärksammar sexuella övergrepp. Ett val som de gjorde långt före MeToo-rörelsen tog fart.

– MeToo hakade på oss, berättar Gustav Storck och Alicia Stenlund.

Annons

NoAbuse UF har gett ut boken, Du är inte ensam men det ska inte hända, som innehåller autentiska vittnesmål om sexuella övergrepp. Alicia, som har egna erfarenheter om hur det är att utsättas, kläckte idén och har skrivit ett av kapitlen.

– Sen gick vi ut och efterlyste vittnesmål från andra som drabbats. Det var fler än vi trodde som hörde av sig och skickade sina berättelser till oss. Att så många råkat ut för övergrepp är skrämmande!

Förutom vittnesmålen så finns det också ett avsnitt med tips på vad man ska göra om man utsätts för sexuella ofredanden och övergrepp. Boken har hittills tryckts i 50 exemplar, men målsättningen är att komma upp i 200.

– Vi vill sprida budskapet till så många som möjligt!

Ekologiska tygkassar med motiv som lyfter fram mångfald är affärsidén för Diversity UF, som består av Ellen Scjiren, Petronella Hall, Julia Hedin och Hugo Aschan.
Ekologiska tygkassar med motiv som lyfter fram mångfald är affärsidén för Diversity UF, som består av Ellen Scjiren, Petronella Hall, Julia Hedin och Hugo Aschan.Foto: David Färdigh

Det sociala engagemanget genomsyrar även Diversity UF, vars affärsidé är att sälja ekologiska tygkassar med konstnärliga motiv som lyfter mångfalden.

– Med tygkassarna vill vi minska ner på användandet av plast och med motiven gör vi samtidigt en manifestation mot rasism, berättar Ellen Schiren, Petronella Hall, Julia Hedin och Hugo Aschan.

Hur många tygkassar har ni sålt?

– Hittills 130, men vi siktar på 200!

David FärdighSkicka e-post
Så här jobbar Vxonews med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons