Annons

David Färdigh: När 400 blev 500

En krönika av David Färdigh.
David FärdighSkicka e-post
Publicerad 20 maj 2018
Detta är en personligt skriven text i Vxonews. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Det här med siffror är knepigt, särskilt när det gäller besöksantal. Finns det inga exakta uppgifter så får man gissa sig fram och antingen avrunda nedåt eller uppåt. 500 kan bli 400 och 400 kan bli 500. Arrangörerna kan underdriva och överdriva. Jag har råkat på båda skolorna, den ena representerad av en lokal marknadsarrangör och den andra företrädd av superentreprenören Bert Karlsson. Två motpoler i sammanhanget.

Bert Karlsson är på besök i Växjö i egenskap av utfrågare av Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch Thor. Säga vad man vill om Bert, men han har en osviklig förmåga att hålla sig framme och skapa publicitet. Uppmärksamhet är hans livsluft. Så här i stundande sommartider brukar jag minnas min barndoms utflykt med familjen till Skara Sommarland, Berts stora besöksmagnet på Skara-slätten. På 80-talet var Skara Sommarland hetare än hett! Alla ville dit. Bert är som bekant en fena på det här med marknadsföring och under en intervju härom året avslöjade han några av sina tricks. Sommaren 1985 skulle Skara sommarland få besök av Pernilla Wahlgren, som under våren hade gjort stor succé i Melodifestivalen med låten Piccadilly Circus. Bert visste att Pernilla skulle dra grymt mycket folk och tog då beslutet att ge alla publikvärdar och parkeringsvakter ledigt just den dagen. Märkligt kan tyckas men det fanns självklart en baktanke. I nästa stund ringde han Expressen och berättade att det förväntades bli totalkaos på Skara Sommarland till helgen i samband med Pernilla Wahlgrens konsert, och för att reportrarna och fotograferna verkligen skulle kunna beskåda vidden av villervallan så hade han hyrt en helikopter för ändamålet. Förväntningarna infriades. Det blev ett fulländat kaos med kilometerlånga bilköer i och utanför anläggningen. Rubrikerna i kvällstidningarna blev BESÖKSKAOS PÅ SKARA SOMMARLAND!!! Men det var väl ingen bra reklam?, frågade jag Bert. Jodå, alla läste ju det här och tänkte att det verkar vara ett otroligt populärt ställe. Då måste vi också dit. Så det gav önskad effekt, skrattade den hämningslösa entreprenören muntert.

Annons

Några sådana tricks skulle aldrig den lokala hantverksmarknadsarrangören utanför Växjö använda sig av. Härom helgen besökte jag evenemanget och skrev att det var cirka uppemot 500 besökare. Då tog det hus i helvete. En mycket uppriven arrangör hörde av sig och protesterade förtvivlat. Hon kunde eventuellt gå med på att det varit närmare 400, men aldrig att hon skulle påstå att det var 500!! Överdrifter och högmod är en dödssynd och jag ber härmed om ursäkt till arrangören. Nästa gång avrundar jag neråt.

Hur många läser då den här krönikan? Tja, Magazinet har en upplaga på 54 200 exemplar men det vore förstås en aning förmätet att tro att samtliga 54 200 hushåll lusläser tidningen. Å andra sidan publiceras krönikan även på VXOnews.se och det kan ju hända att det klickar till där också. Så gott folk, jag drar till med att jag har cirka 20 000 läsare! Protestera gärna. Fast de som eventuellt hör av sig har ju rimligtvis läst den här krönikan. Övriga är lyckligt ovetande.

Annons
Annons
Annons
Annons