Annons

Oväntad comeback av Micra

Publicerad 21 juni 2017
Foto: CNP MEDIA
Foto: CNP MEDIA

Nissan har dragit på sig boxningshandskarna och gjort sig redo för en svettig match i lättviktsklassen. Micra har sedan debuten gång på gång blivit knockade på grund av sin tvivelaktiga säkerhet, men nu startar en ny rond och jakten på en storslagen revansch. Frågan är bara om nya Micra kan steppa upp i ringen och göra som Mike Tyson och Muhammad Ali – ge sina motståndare en rak höger.

Solen strålar från en klarblå himmel i Dubrovnik och de färgglada bilarna som står till vårt förfogande förstärker den positiva atmosfären. Vi kan genast konstatera att det utseendemässigt inte finns något som påminner om tidigare Micra-modeller utan det här är en helt ny bil från topp till tå. Grundpriset startar från 139 800 kronor och då ingår såväl ny säkerhetsteknik som luftkonditionering.

Annons

Nya Micra finns bara med femdörrarskaross, men ger sken av att ha tre. Bakdörrarnas handtag ligger dolda i den svarta C-stolpen och den tonade bakrutan förstärker intrycket. En ny proportionerlig karossform ger Micra ett sportigt och tufft utseende, men för alla oss som är trötta på svart plast finns det stora lyftet inne i kupén.

Med stil, finess och känsla för form har svenska Sandra Boberg satt färg på interiören som går ton i ton med den utvändiga lacken. Instrumentpanelen, sätessidorna och detaljer på dörrarna har fått en smakfull smekning av penseln. Resultatet är en glad och inbjudande atmosfär som tillsammans med de ergonomiska framstolarna samt den integrerade infotainmentskärmen ger ett modernt intryck.

Nykomlingen tillverkas i Frankrike på samma fabrik som Renault Clio och Zoe. Dessutom kommer samtliga tre motoralternativ från den franska tillverkaren och av dessa förväntas bensintrean på 90 hästkrafter bli storsäljare i Sverige. Sprinten noll till hundra rullar sakta men säkert på tolv sekunder, fast med rätt användning av växellådan känns bilen ändå hyfsat pigg. Jämfört med förra modellen så har axelavståndet, längden och bredden ökat medan höjden minskat, vilket bidrar till det lägsta luftmotståndet i klassen.

Precis styrning, låg ljudnivå samt bättre fjädring och dämpning ger ökad komfort samtidigt som säkerheten är klart godkänd med både autobroms och filbytesvarnare som standard. Nya Nissan Micra rantar inte runt i ringen, utan nu gör bilen oväntad comeback med en rejält slagkraftig högerkrok.

Willy Priske/CNP AB

Foto: CNP MEDIA
Foto: CNP MEDIA
Så här jobbar Vxonews med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons