Regionen lanserar nytt företagsstöd
Region Kronoberg har upphandlat konsulter som ska agera rådgivare och hjälpa företag inom områdena Marknad & Sälj, IT & Digitalisering, Organisation & Ledarskap och Ekonomi & Juridik. Totalt omfattar stödet sex kostnadsfria konsulttimmar och alla företagare som har mellan 0 och 49 anställda är välkomna att ansöka. Att på det här sättet ta in extra kompetens utifrån anses främja utvecklingspotentialen hos företagen.
– Forskning visar att företag som tar in den här typen av extern kompetens tenderar att ha ett högre förädlingsvärde när man sedan följer upp alla nystartade företag, säger Carl Arvidsson, samordnare på Region Kronoberg.
Att ansöka om Konsulttimmen är snabbt och enkelt framhåller Carl.
– Man behöver inte fylla i några papper utan ansökningen sker helt digitalt på nätet, vilket tar cirka två minuter. Det enda man förbinder sig till är att svara på två uppföljningsmail från Region Kronoberg.
Konsulttimmen lanserades i november och en företagare som använt sig av konceptet är Viktoria Åkesson Forss som driver butikerna Lilla Bus och Lilla Hem i Alvesta. Hon valde områdesinriktningen IT & Digitalisering.
– Jag ville ha tips och idéer på hur jag kan utveckla min webbshop och även på hur jag i ännu större utsträckning kan använda sociala medier som Facebook och Instragram i min marknadsföring. Ny teknik ger nya möjligheter men det gäller att man har en bra struktur i hur man för fram sitt budskap.
Viktoria har delat upp sina sex timmar på olika tillfällen. Och hon är mycket nöjd över resultatet.
– Ja, jag kan definitivt rekommendera andra företagare att ansöka om Konsulttimmen. Att få bra råd och kunna bolla idéer har varit värdefullt.
Sex timmar kan dock gå ganska kvickt menar Viktoria.
– Det gäller att tillvarata tiden. Ha därför frågeställningarna klara innan mötena. Jag mailade exempelvis mina frågor till konsulten i förväg.