Annons

Spaning med Kodiaq

Vi svenskar satt på helspänn framför tjock-tv:n medan Kojak löste kriminalfall på sjuttiotalet. Men förväxla inte den flintskalliga deckaren med Kodak, som är den klassiska tillverkaren av fotofilm. Nu ska i sin tur inte varumärket blandas ihop med Kodiak, vilket är en stad i Alaska. Kojak, Kodak och Kodiak får dock ursäkta. För hos alla smarta bilköpare kommer namnet att förknippas med en suv från Skoda. Vi har testat nya Kodiaq.
Publicerad 21 juli 2017
Foto: CNP MEDIA
Foto: CNP MEDIA

Skoda har jobbat hårt och målmedvetet på att bygga upp förväntningarna kring nya Kodiaq. PR-jippona har avlöst varandra och det är inte svårt att gissa att dagens testbil kommer bli en formidabel succé.

Hur många familjer är inte trötta på sin kombi och är ute efter en prispressad sjusitsig suv som till råga på allt delvis baseras på Volkswagen Tiguan? Fast medan tysken normalt kostar från 293 000 kronor så börjar tjecken från 271 000. Ändå får du 21 centimeter mer bil för pengarna!

Annons

Skoda Kodiaq har ett robust formspråk med skarpa linjer och ny utformning av fronten vars inspiration helt oblygt hämtats från Range Rover. Även interiören har fått en släng av samma slev med en personlig touch som till och med skapar premiumkänsla.

Spekulanter kan välja mellan två utrustningsnivåer, Ambition och Style. Men redan i grunden är nya Kodiaq påfallande välutrustad med bland annat automatisk avståndsreglering, autobroms, klimatanläggning, nio krockkuddar och ett modernt infotainmentsystem med en åttatums pekskärm.

Baksätet är dessutom justerbart arton centimeter i längsled, vilket ger ett flexibelt lastutrymme och en tredje sätesrad finns som tillval för 5 900 kronor. Finurliga detaljer som infällda paraplyer i framdörrarna, isskrapa i tanklocket, löstagbar ficklampa, 230 voltsuttag i lastutrymmet och fällbara bord i framstolarnas ryggstöd skapar en känsla av omtänksamhet.

Skoda Kodiaq lanseras med bensinmotorer på 150 respektive 180 hästkrafter samt dieslar på 150 respektive 190 hk. Hela bunten har fyrhjulsdrift som standard och under provkörningen på Mallorca så koncentrerade vi oss på den starkaste dieselfyran som förväntas bli den svenska storsäljaren.

Toppfarten är 210 km/h och sprinten noll till hundra klaras av på snabba 8,9 sekunder. Imponerande siffror, men naturligtvis kommer man inte ifrån att det rör sig om en 470 centimeter lång suv som väger närmare 1,8 ton.

Skoda Kodiaq saknar lite av den spänst som Volkswagen Tiguan bjussar på, men i gengäld ger Kodiaq betydligt mer storbilskänsla. Det spelar således ingen roll hur många skurkar Kojak satt bakom lås och bom, eller att Kodak mottagit nio Oscarstatyetter för sin kamerateknik. Kodiaq är redan i en klass för sig!

Johannes Gardelöf och Willy Priske, CNP AB

Foto: CNP MEDIA
Foto: CNP MEDIA
Så här jobbar Vxonews med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons