Succén kommer tillbaka
Många var besökarna som strosade bland julmarknadens bodar på förra årets Tomte- och vintervärld i Kosta.
– Vi började arbeta med konceptet för två år sedan och det blev verkligen en succé, säger Emil Andersson.
Målet var att skapa en julmarknad värd namnet.
– Numera är julen sällan vit och vi märkte verkligen att våra besökare uppskattade att strosa i ett landskap i vinterskrud.
Vinterskruden som Emil berättar om är vad han kallar "Hollywoodsnö", det vill säga konstgjord snö av ett slags papperscellulosa som täcks med vax.
– Det är väldigt verklighetstroget och används i Hollywoodfilmer.
Förutom snöklädda granar finns också en tomteverkstad. Nytt för i år är att det finns vissa rörliga inslag.
– Julen är barnens högtid och jag tror att de kommer tycka om tomteverkstaden extra mycket i år. Det är min personliga favorit.
Emil berättar också om tomtegången. En yta med snötäckta granar och ugglor som hoar.
– Den var riktigt populär förra året.
För att julsagan ska bli verklighet krävs arbete. Ett arbete som har pågått sedan i somras. Just nu jobbar man med att sätta upp hela fyra miljoner lampor som ska få vintervärlden att glimma.
– Det blir en häpnadsväckande syn.
Förutom juleljus och jultomtar finns såklart alla marknadsbodar fyllda med gott och pynt som hör högtiden till.
– Produkterna är utvalda av oss och kommer från södra Sverige.
Julmarknaden öppnar den 11 november och pågår fram till den 31 december.