Annons

Tog steget att bli butiksägare

Det gäller att våga när man får chansen! Så resonerade 27-åriga Amanda Beijbom när hon förra sommaren fick frågan om att ta över som ägare till Sko Stället på Norremark. Hennes sociala och positiva egenskaper samt intresset för skor kommer nu väl till pass. Liksom hennes skonummer 37.
– Det är den perfekta storleken när man ska testa och köpa in skor till butiken!
Växjö • Publicerad 11 mars 2018
Foto: Nadia Hagberg

Amanda hade tidigare jobbat i skobutik och ibland funderat på det här med att driva eget, men när så möjligheten uppenbarade sig kom det ändå väldigt plötsligt och överraskande. Vid tidpunkten innan sommaren i fjol var hon på väg att slutföra utbildningen Inköp & Supply Management på Yrkeshögskolan och var ute på sin sista praktik.

– Jag behövde en praktikplats, stannade till hos Carina Svensson på Sko Stället och frågade om jag kunde få vara hos henne i två veckor. Hon sa ja och vi funkade väldigt bra ihop. Så plötsligt en dag frågade hon om jag kunde tänka mig att ta över som ägare till butiken.

Annons

Vad blev din reaktion?

– Jag blev överrumplad, men samtidigt glad eftersom ett det var en bekräftelse och ett bevis på ett stort förtroende. Carina hade drivit butiken i 35 år och kände att det var dags att lämna över till någon som hon trodde på.

Amanda rådgjorde med sina föräldrar som gick igenom förutsättningarna, gjorde tummen upp och lovade stötta henne.

– De var inne på samma linje som jag, att det här var en chans jag inte fick missa. Man måste våga för att kunna lyckas!

Efter sommaren tackade Amanda ja till erbjudandet och hösten blev sedan en introduktionsperiod där hon blev presenterad för kunderna och fick hänga med på inköpsresor, allt för att vara maximalt förberedd till det formella övertagandet vid årsskiftet.

– Visst är det en stor process att ta över ett företag, men genom det här upplägget har det blivit ett fint och smidigt överlämnande. Carina och jag trivs verkligen med varandra. Trots att vi tillhör olika generationer och har olika personligheter så klickar det, vi kompletterar varandra! På våra inköpsresor så kommer vi alltid till samma slutsatser om vilka skor vi ska satsa på.

Carina finns med i början av året som stöd, men för övrigt är det Amanda som driver allt i egen regi och sätter sitt personliga avtryck på verksamheten. Hon ser ljust på framtiden och skräms inte av näthandels frammarsch och dess konkurrenshot mot butiker.

– Sko Stället lever på att vi har en väldigt trogen och lojal kundgrupp. Många är äldre som värdesätter den personliga servicen. Det är just genom den höga servicenivån som butiken har klarat sig genom alla år, och det vill vi bygga vidare på.

Foto: Nadia Hagberg

Att köpa in rätt skor handlar enligt Amanda såväl om att ha koll på försäljningssiffror som att våga gå på känsla. Hon har dessutom en fördel i att hon både är butikssäljare och inköpsansvarig.

– Jag vet vad som går hem. Att som inköpare har direktkontakt med kunderna innebär en trygghet.

Annons

Att vara ute på butiksgolvet och hjälpa kunder att hitta den perfekta skon är det som Amanda tycker är allra roligaste.

– Det händer att kunder är osäkra på vilken sko de vill ha. När man genom att prata, visa förslag, prova sig fram och hjälper kunden att hitta den rätta skon, då är det en riktig go känsla!

Men det finns också kunder som är väldigt bestämda på vilken typ av sko de vill ha. Det gäller inte minst när det gäller den växande eko-trenden.

– Kunderna vill veta vilket material som skorna är gjorda av, hur och var de framställts. Då gäller det för oss att vara pålästa och insatta.

Precis som i alla branscher blir skoförsäljare en aning yrkesskadade. Amanda erkänner att hon blivit ganska nördig på skor med stenkoll på kollektioner och trender. Men främst älskar hon det sociala och kreativa i att dagligen jobba med skor och människor. Och så har hon ju även den optimala skostorleken.

– Jag har 37, och det är storleken för alla provmodeller på skor. Så det är helt perfekt!

David FärdighSkicka e-post
Så här jobbar Vxonews med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons