Annons

Växjöföretag bakom digital skolsuccé

Publicerad 12 april 2016
Foto: Lena Gunnarsson
Foto: Lena Gunnarsson

Glöm högar med handskrivna uppsatser. Nu finns det ett nytt digitalt verktyg som hjälper lärarna med rättningarna. Programmet lämnar kommentarer och feedback på en text och kan på så vis ge lärarna mer tid för eleverna.

Hjärnorna bakom programmet är det Växjöbaserade och relativt nybildade bolaget Formida. Två av grundarna är lärare inom gymnasieskolan och två stycken har sin grund i webb, analys och IT-utveckling.

Annons

– Vi får en klar bild av vad vi gjort för fel och samtidigt en beskrivning och exempel på hur vi kan ändra, säger Kristina Cosic, Filippa Lundmark och Annie Karlsson som går andra året på Katedralskolans ekonomiprogram till Smålandsposten.

Felen i de digitala uppsatserna kan manövreras med hjälp av olika kommentarer. Om en elev har missat att sätta citattecken på en text kan läraren markera felet, klicka på citattecknet bland kommentarerna och eleven får en lång förklaring på hur det skulle ha varit istället. Detta är enligt Yvonne Thomsen, lärare i tyska och svenska på Katedralskolan i Växjö till stor hjälp för att få eleverna att förstå vad det är de har gjort för fel.

– När eleven får tillbaks skrivningen finns det kommentarer i marginalen med förslag och exempel på hur eleven skulle kunna ha gjort. Tidigare har jag kanske satt en bock eller bara skrivit en förkortning. Nu får eleven en förklaring. Jag hade ju aldrig kunnat sitta och skriva ut alla förklaringar. Det är det som är grejen med verktyget, säger hon till Smålandsposten.

http://appfast.kund.griffel.se/wc-appfast1ab-12930/image.jpg

Charlotte Stjernkvist

Så här jobbar Vxonews med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons