I höst planerar Kronfönster att göra en ny crowdfunding avslöjar Björn Jevin och Carl-Gustav Svensson.
Foto:David Färdigh
I höst planerar Kronfönster att göra en ny crowdfunding avslöjar Björn Jevin och Carl-Gustav Svensson.

Växjöföretag testar crowdfunding igen

Konceptet crowdfunding blir ett allt vanligare sätt för företag att bredda sitt ägande och få in nytt kapital. I Växjö har företagen Alvestaglass och Kronfönster anlitat Pepins Group för att genomföra emissioner via just crowdfunding. Alvestaglass fick ihop 900 investerare som tillsammans satsade 17 miljoner. Detta överträffades dock av Kronfönster som förra hösten fick in nya 1235 andelsägare som totalt investerade 35 miljoner.

– Hela summan var intecknad på sex dagar, berättar Carl-Gustaf.

Framgången gav blodad tand och i höst kommer därför Kronfönster göra en uppföljare, Pepins nummer två som Carl-Gustaf kallar det. Den här gången kommer dock emissionen huvudsakligen vara riktad mot byggföretagare.

– Vi tror att det här är ett bra sätt att etablera långsiktiga kontakter med byggbranschen. Det finns ett stort intresse från byggarna men många hann inte anteckna andelar senast eftersom förfarandet tog slut på bara sex dagar.

Kronfönster är något av en uppstickare i branschen och grundaren Carl-Gustaf Svensson kallas ofta för fönsterrebellen och beskrivs ibland som en blandning av Ingvar Kamprad och Åsa-Nisse.

– Det ser jag som en komplimang. Just med fiffiga och smarta småländska lösningar har vi nått framgångar och skapat oss ett starkt varumärke. Genom att vara effektiva och att kapa mellanhänder kan vi erbjuda hög kvalité till bra priser.

I somras premiäröppnade Kronfönster en outlet i anslutning till sitt kontor på Norremark.

– Det är mig veterligen Sveriges första fönsteroutlet. Där säljer vi fönster som kommit i retur, exempelvis för att de haft fel mått. Istället för att kasseras så kan vi sälja dem till kanonpriser, säger Björn Jevin, Sverigechef på Kronfönster.