Annons

De blir företagare i sommar

Med konceptet UngDrive får högstadie- och gymnasieungdomar i sommar testa på hur det är att driva eget företag.
Växjö • Publicerad 21 juni 2018
De blir företagare i sommar! Vislandaungdomarna Adam Hildingsson, Madeleine Johansson och Csaba Dékaný testar på konceptet UngDrive.
De blir företagare i sommar! Vislandaungdomarna Adam Hildingsson, Madeleine Johansson och Csaba Dékaný testar på konceptet UngDrive.Foto: David Färdigh

UngDrive är ett non-profitbolag som lanserat ett koncept där ungdomar får chansen att utveckla sina entreprenöriella egenskaper under sommarlovet. Sedan tidigare finns UngDrive i 46 kommuner runt om i landet och nu i sommar är det premiär för Alvesta och Växjö.

– Totalt har vi 33 deltagare, berättar projektledaren Jan Graae-Nielsen.

Annons

Under den här veckan sker en inledande utbildning på Bergendahlska gården där deltagarna bland annat får lära sig mer om marknadsföring, försäljning, ekonomi och visionärt tänkande.

Tre av deltagarna är Vislandaungdomarna Adam Hildingsson, Csaba Dékaný och Madeleine Johansson. De har precis gått ut årskurs nio och nappade på UngDrive-konceptet eftersom det innebär en annorlunda form av sommarjobb.

– Det är kul att få utveckla och testa sina egna idéer under en hel sommar. Vi har även planer på att driva UF-företag på gymnasiet och då ger det här en bra grund.

När utbildningsveckan avslutas på torsdag så ska de ut i verkligheten och se om deras affärsidé funkar på marknaden. Deras sommarföretag heter AMC Hemfix och kommer erbjuda tjänster som tvätt av fordon, trädgårdsarbete, rastning av hund och barnpassning.

– Vi gör jobbet så andra kan vara lediga och njuta av semestern!

Hur kommer ni marknadsföra er?

– Vi ska dela ut flygblad i Vislanda, göra reklam utanför ICA-butiken och även marknadsföra oss via Facebook. I början koncentrerar vi oss på Vislanda men går det bra kan vi tänka oss att utöka verksamheten till både Alvesta och Växjö.

David FärdighSkicka e-post
Så här jobbar Vxonews med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons