Annons

Expansivt Lammhultsföretag siktar på att erövra Europa

Små plastkomponenter kan bli stora affärer. Lammhultsföretaget Ackurat växer så att det knakar, och särskilt på exportsidan som nu står för mer än 50 procent av företagets omsättning. Siktet är inställt på att erövra Europa.
– 2013 formulerade vi visionen om att bli marknadsledande leverantör av plastkomponenter till Europas möbel- och inredningstillverkande industri, berättar VD:n Fredric Fagerberg.
Publicerad 8 september 2019
Foto: David Färdigh

Lammhult

Det är bråda dagar på företaget Ackurat i Lammhult. Ordertillströmningen under sommaren har slagit nya rekord och därför är det fullt ös i produktionen som gäller.

Annons

– Vi har aldrig haft så mycket att göra som nu, konstaterar VD:n Fredric Fagerberg.

Kan det bli aktuellt med nyanställningar?

– Absolut! Fast att hitta personal är inte det enklaste. Framför allt behöver vi ställare/operatörer och verktygsmakare. Är det någon som är intresserad så ring direkt!

Ackurat grundades 1946 och tillverkade då bakelitprodukter. Idag är det istället små plastkomponenter som gäller. Företaget har runt 3600 kunder, främst inom möbel- och inredningsindustrin.

– Vi tillverkar exempelvis golvskydd i plast till stål- och trämöbler, ändanslutningar till rör, plastrattar till allt från scenbyggen och gym till sjukhusmiljöer samt ställfötter till butiksinredning. Ofta är det små detaljer som man kanske inte tänker på men som fyller en viktig funktion för att möblerna ska funka så smidigt och funktionellt som möjligt. Det enkla är ofta det geniala!

Fakta

33 anställda i Lammhult

Profil: Fredric Fagerberg, VD på Ackurat.

Verksamhet: Tillverkar små plastkomponenter till möbel- och inredningsindustrin.

Ägs av: Xano Industri, börsnoterade på Mid Cap.

Aktuella: Snabbväxande företag som gör stor exportsatsning i Europa.

Omsättning: Siktar på nå 95 miljoner i år.

Antal anställda: 33 i Lammhult plus hyrpersonal.

Söker just nu: Ställare och verktygsmakare.

Utmärkelse: Utsedd till Årets underleverantör av Möbelriksdagen 2018.

Utmaning: Med våra exportframgångar så har vi fått en del huvudbry hur vi ska lösa transporter till länder som exempelvis Japan och Malaysia. Men istället för att se det som ett problem gäller det för oss att älska läget, och dessutom våga ta betalt!

Om att ha verksamheten i Lammhult: Visst har det förekommit diskussioner om att flytta till Växjö, men nu har vi bestämt oss för att stanna i Lammhult. Här finns duktigt yrkeskunnande och att pendla till och från Växjö tar bara cirka en halvtimme.

Nästa större projekt: Utbyggnad av lokalerna. Planeringen är redan påbörjad.

Bland kunderna finns såväl Lammhults Möbler som Kinnarps.

– Till Kinnarps tillverkar vi exempelvis 60 olika plastartiklar till deras kontorsmöbler.

Fredric började jobba som kvalitetsansvarig på Ackurat 1998 och är sedan 2002 företagets VD. Han har varit med på en riktig tillväxtresa som tog sin egentliga början efter finanskrisen 2008-2009.

– Vi återhämtade oss ganska snabbt efter finanskrisen men kände att vi stod och stampade. Vi var marknadsledande i Sverige och Finland men tyckte att det var dags att ta nästa steg. Så 2013 antog vi visionen om att bli marknadsledande leverantör av små plastkomponenter till Europas möbel- och inredningsindustri.

I ett första läge valdes Baltikum, Danmark, England, Italien och Polen ut som strategiska marknader.

Annons

– I samtliga dessa länder finns en välutvecklad möbelindustri.

Var har ni haft störst framgång hittills?

– I Danmark har allt klaffat perfekt. Vi har hittat lojala partners som i sin tur förlitar sig på oss som bra underleverantörer. Danmark är dessutom betydligt skickligare än vi svenskar på att marknadsföra skandinavisk design. Medan svenska företag sneglar på exportsatsningar till Norge så siktar danskarna på USA och Kina. Det har inneburit att våra plastkomponenter numera exporteras världen över, från USA till Malaysia!

Men även på de andra exportmarknaderna har satsningarna burit frukt. Exporten överstiger nu 50 procent av Ackurats omsättning, som i sin tur på kort tid ökat från 50 till nu nära 100 miljoner.

– Trots en bra utveckling de senaste åren så har resan bara börjat. Potentialen är stor i Europa.

Fredric förklarar framgången med en hög närvaro med idogt resande, återkommande kundbesök och ständiga besök på event och mässor runt om i Europa. Detta kompletterat med mycket aktiviteter på sociala medier.

– För att lyckas utomlands gäller det att ha tålamod och bygga en långsiktig relation. Efter det första mötet blir det sällan några affärer men efter det femte eller sjätte besöket börjar det hända grejer. Då kan det bli jackpot! En annan fördel är att vi till skillnad från många av våra konkurrenter inte använder oss av återförsäljare. Genom att ha all försäljning i eget namn har det blivit en annan tydlighet och närhet i kundrelationerna.

En annan framgångsfaktor är att ständigt förnya och utveckla produktsortimentet. Ackurat ska vara ett innovationsföretag som hela tiden är lyhörd gentemot kundernas önskemål.

– Våra säljare åker hela tiden runt och lyssnar in behoven. Sedan sätter vi oss här i Lammhult och skissar fram och tillverkar nya produkter. Just nu håller vi till exempel på att utveckla små plastkuddar som sitter i änden på stolsbenen och som har en dämpande ljudeffekt. Perfekt för både skolor- och större kontorslandskap!

David FärdighSkicka e-post
Så här jobbar Vxonews med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons