Annons

Företagarna tror på ljus framtid för trycksaker

Växjö • Publicerad 28 oktober 2018
Foto: Nadia Hagberg

Framtidens kommunikation kommer ske både digitalt och i tryckt form. Det menar Ann-Sofi Kaker och Anna Helge, vars företag Löwex nu firar 20-årsjubileum.

– Med papperstrycksaker finns många nya möjligheter och dessutom en känsla av exklusivitet som kontrast till det digitala flödet.

Annons

Företaget Löwex grundades den 30 oktober 1998, det vill säga för nästan exakt 20 år sedan. Grundare var Ove Andersson och Jörgen Löwenthal.

– Löwenthals namn gav upphov till både företagsnamnet och lejon-loggan.

Ann-Sofi Kaker och Anna Helge kom med i företaget 2005 och driver det i egen regi sedan 2010.

– Redan när Ove anställde oss fanns det en uttalad tanke att vi så småningom skulle ta över som ägare. Jag och Anna hade jobbat tillsammans tidigare och kände varandra väl. Att vi var två innebar en trygghet och var avgörande för beslutet att ta över, berättar Ann-Sofi.

Ann-Sofi och Anna beskriver Löwex som en grafisk konsult där kärnan i verksamheten är trycksaker kompletterad med digital produktion. De skräddarsyr kommunikationslösningar för kunderna både när det gäller grafisk profil, materialval och distribution.

– Affärsidén bygger på enkelhet och trygghet. Istället för att kunden ska behöva ringa runt till en massa leverantörer så behöver de bara en kontakt, det vill säga med oss. Vi ombesörjer sedan allt från produktion, tryck och leverans av trycksaker.

Beställningarna varierar med allt från enklare produktblad till färgglada turistbroschyrer som trycks i 100 000-tals exemplar. Det kan också handla om tryck på pennor och handdukar eller mer udda och unika beställningar som ett företagsanpassat brädspel eller en bok med vackert textilomslag. En aktuell produkt är handklapporna på Växjö Lakers-matcherna i Vida Arena.

– Handklapporna är ett bra ställe att synas både för oss själva och våra kunder. Här har vi en tajt och välplanerad produktion för att kunna leverera en aktuell produkt till varje match.

Med den digitala utvecklingen är det många som dödförklarat trycksaker på papper, men det är inget som Ann-Sofi och Anna håller med om, snarare tvärtom.

– På senare tid har vi märkt ett tydligt uppsving för trycksaker. I det digitala flödet känns papperstryck mer på riktigt och kan förmedla en känsla på ett tydligt sätt. En välproducerad trycksak har lättare att nå ut och drunknar inte på samma sätt i det digitala bruset.

Annons

Så hur kommer framtidens kommunikation se ut tror ni?

– Det kommer vara en kombination av digitala och tryckta produkter. Vi fick nyligen ta del av en rapport som visar att tryckta böcker och magasin är på uppgång medan däremot manualer och instruktioner går åt det digitala hållet. Vi följer nyfiket med i den digitala utvecklingen men tror samtidigt att trycksaker kommer fortsätta vara kärnan i företaget.

Framtiden ser ljus ut menar ägarduon, som tycker att dagens verksamhet ligger på en lagom nivå.

– Vi vill inte växa för växandets egen skull. Så någon expansion har vi inte i sikte men däremot är vi hela tiden måna om att utveckla våra tjänster. I den här branschen går det inte att luta sig tillbaka. Dessutom är vi båda väldigt nyfikna som personer och gillar att jobba med kreativa lösningar.

Löwex har idag kunder över hela Sverige men basen är alltjämt Växjö. Att nätverka och skaffa nya affärskontakter är väldigt viktigt menar Ann-Sofi och Anna.

– Ja, vi går mycket på nätverksträffar, exempelvis med KROM (Kronobergs Marknadsförening), Nätverket Expansiva Växjö och Almi. Man lär sig alltid något nytt och träffar många nya kontakter.

Kontoret har Löwex i det gamla polishuset på Västergatan, en plats som stundtals lockar nostalgiska spontanbesökare.

– Genom åren har det knackat på en hel del poliser som velat se hur lokalerna ser ut idag.

Men inga brottslingar?

– Nej, inte vad vi vet åtminstone!

David FärdighSkicka e-post
Så här jobbar Vxonews med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons