Annons

Fullt Focus på Ford

Provence • Publicerad 4 november 2018
Foto: CNP AB

Vi har ställt in skärpan på Sydfrankrike och vårt fotoobjekt för dagen är varken traktens välkända olivlundar eller vinodlingar - utan en helt ny Ford Focus. Provence kan närmast liknas vid ett gigantiskt vykort och serpentinvägarna bjuder på gott om prövningar. Vår testkärra ska minsann få bekänna färg – för med sexton miljoner sålda exemplar i bagaget så vilar ett tungt ansvar på den fjärde generationen.

Ska man fortsätta med att presentera fina försäljningssiffror kan man inte ligga på latsidan. Det vet Fords europeiska division i Köln som nu växlar upp och presenterar en från grunden helt ny Focus. Den föregående generationen var en stor succé och som mest krängde man två bilar i minuten.

Annons

Vi hoppar in i kupén på vår ”kromblå” Focus och konstaterar snabbt att Ford har jobbat efter devisen ”back to basic”. Det känns nästan befriande att köra en bil med mekaniska visare på mätartavlor och fysiska reglage till de flesta funktioner.

Däremot finns en åttatums pekskärm samt en head-up-display som projicerar den viktigaste informationen mitt i förarens synfält. Inredningen känns i allra högsta grad modern och kupén är relativt rymlig. Bilen har växt på såväl längden som bredden, vilket inte minst märks på benutrymmet i baksätet. Lägg till detta den senaste teknologin i form aktiv parkeringshjälp, adaptiv farthållare, autobroms och LED-strålkastare med automatisk avbländning. Visst låter det lovande?

Lider du av beslutsångest så kan motorutbudet komma lite som en chock. Inledningsvis erbjuds fyra bensinare i effektspannet 100 till 182 hästkrafter samt tre dieslar från 95 till 150. Då den svenska marknaden aldrig varit mycket för standardmodeller så förutspås Titanium bli storsäljaren och då tillsammans med bensintrean på 125 hästkrafter. Därför väljer vi den för vår första provtur med nya Ford Focus i ett sommarfagert Sydfrankrike.

Vi kör genom ett bedårande landskap bestående av olivlundar, vinodlingar och stora korkekar. Maskinen låter lite ”knattrigt” men kraften är det inget fel på. Däremot är det svårt att komma under 0,60 liter milen trots att specifikationen lovar 0,48. På det hela taget är nya Focus en bekväm bil vars lanseringspris startar från 177 900 kronor. Ford behåller skärpan och har lagt sitt ”Focus” på att göra en bra familjebil ännu bättre.

Jenny Nilsson
Bengt Dieden
Så här jobbar Vxonews med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons