Annons

Gustav ser företagandet som ett humanistiskt projekt

Växjö • Publicerad 28 april 2019
Foto: Nadia Hagberg

En annorlunda profil med en vision utanför det rent kapitaldrivna. Så beskriver Växjöbon Gustav Hagelin sitt optikerföretag som fångat en målgrupp bortom de stora optikerkedjorna.

– För mig är det här lika mycket ett humanistiskt projekt som ett företag.

Annons

Hagelins Optik har en alldeles egen stil och marknadsföringsprofil. Upphovsman tillika ägare är Gustav Hagelin, Kalmarkillen som 2013 valde att pröva lyckan med att starta en egen optikerbutik i Växjö.

– 2012 jobbade jag på Specsavers i Norge när jag råkade få syn på en annons på Blocket om en ledig optikerbutik i Växjö. Då förstod jag att tiden var inne.

Vad visste du om Växjö?

– Jag hade en positiv bild av staden. Flera av mina gymnasiekompisar studerade musik i Växjö och jag hade besökt dem och hängt på härliga ställen som Uffes källare och Kafé de Luxe.

Redan när Gustav Hagelin inledde sin optikerbana så var siktet inställt på att bli egenföretagare. Att få sätta sin egen prägel och ha utrymmet att utöva och väva samman optikeryrkets alla delar var avgörande. Erfarenheter har han skaffat sig på flera olika ställen.

– Mitt första jobb i branschen var hos en liten lantlig självständig optikerbutik. Där fanns slip och polermaskiner och optikerna kunde hela hantverket. Där lärde jag mig säga ja till kunders förfrågan och kunna ”fixa allt”.

Från den lilla landsortsoptikern blev nästa steg att jobba hos den kungliga danska hovleverantören av glasögon. Där var det exklusiva märken, putsade skor och full service som gällde.

– Jag gillade deras fokus. Att duka upp lyxiga produkter, erbjuda alternativ och på djupet redogöra för varorna. Det var där jag började tänka på hur den personliga värmen och hjälpsamheten kunde kombineras med lyxig och högklassig service. Målet var att ta fasta på den högklassiga servicen men göra den mer tillgänglig och något mindre högtravande.

Sommaren 2013 öppnade Hagelins Optik på Sandgärdsgatan i Växjö. Butiken skaffade sig tidigt en särskild profil som skiljde sig från de större aktörerna. Gustav Hagelin beskriver det som en alternativ stil där företagande och humanism går hand i hand.

– För mig är optikerbutiken lika mycket ett humanistiskt projekt som ett företag. Det handlar om att ta sig tid att lyssna och läsa av människors behov. Vi gör inga synundersökningar på 15 minuter enligt någon löpande band-princip, istället bokar vi som regel en hel timme och tar det vidare därifrån.

Annons

Vilka egenskaper är viktigast för en optiker?

– Tekniskt kunnande och klinisk skicklighet är viktigt, men minst lika avgörande är att ha bra social kompetens och god människokännedom

Att inte vara så kapitaldriven eller storskalig och att våga tänka annorlunda har inneburit att Hagelins Optik fångat upp kundgrupper som gillar annorlunda tankesätt, allt från övervintrade hippies till marknadsvurmande företagare.

– De förstår signalerna och tolkar in sina egna val och värderingar i budskapen.

Foto: Nadia Hagberg

Visionen speglas även i inredningen av butiken. Den rödklädda undersökningsstolen och rokoko-soffan i väntrummet hittas sannolikt inte i några andra optikerbutiker.

– Fast en viss förskjutning mot det kliniska har skett här inne de senaste åren. Ibland måste man kompromissa.

Den röda tråden i verksamheten är dock helheten menar Gustav Hagelin.

– Optikeryrket befinner sig mitt i skärningspunkten mellan teknik, mode, medicin och hantverk. Jag vill knyta ihop det till en helhet. Tidigare saknade jag delvis den medicinska biten, men det har jag nu kompletterat genom en examen i klinisk optometri på Karolinska Institutet.

Hagelins Optik är nu inne på sitt sjätte år. Att våga tänka annorlunda har uppenbarligen lönat sig. Omsättningen har fyrdubblats sedan starten och dessutom har konceptet expanderat till fler städer.

– Vi finns numera även i Malmö och nyligen öppnade vi en butik i Kalmar.

Annons

Hur mycket vill du växa?

– Tre butiker får nog räcka. Fast vi behöver mer folk. Idag är vi fyra men med fortsatt växande verksamhet kan jag tänka mig att det landar på sju till åtta personer. Men inte fler. Jag vill känna människorna jag jobbar med och ha en närvaro i alla butikerna. Så tre butiker, där drar jag gränsen.

David FärdighSkicka e-post
Så här jobbar Vxonews med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons