Jennie tar över anrik Växjöbutik

Foto:Nadia Hagberg

Jennie Arkman Engqvist firade nyligen sin födelsedag genom att ta över som ägare till anrika Växjöbutiken Jacobssons Optik. Efter tio år som anställd blir hon nu företagare. Och det bästa med optikeryrket är helheten menar Jennie.

– Det är omväxlande, allt från synundersökningar till att ta fram rätt bågar. Det handlar ju både om hur du ser och hur du ser ut.

Från början planerade Jennie först att bli flygledare och därefter civilingenjör, men en kompis rekommenderade henne att satsa på optikeryrket.

– Hon tyckte att jag skulle passa till det yrket, och efter att provat på att jobba som optikerassistent så sökte jag och kom in på optikerutbildningen i Stockholm. Sen fick jag jobb direkt efter examen.

Jennie är född i Luleå, flyttade till Växjö som 12-åring, drog vidare till Stockholm efter gymnasiet men återvände med familj för tio år sedan.

– Vi ville skaffa villa och dessutom passade det bra i både mitt och min mans liv att flytta till Växjö.

Jennie började på Jacobssons Optik 2009 och har sedan dess varit arbetsplatsen trogen. Nu har hon tagit nästa steg, att ta över som ägare.

– Birgitta och Lars började prata om att gå i pension och frågade om jag var intresserad att ta över, något jag tackade ja till.

Hade du funderat tidigare på att bli företagare?

– Ja, faktiskt ända sedan skoltiden. Jag gjorde ett specialarbete på gymnasiet som hette, Att starta eget. Sen har tankarna funnits där att någon dag starta en egen optikbutik.

Jennies liv som företagare fick bästa möjliga start, hon tog nämligen över som ägare på sin födelsedag.

– Jag har nog aldrig fått så många blommor som den dagen.

Det bästa med optikeryrket enligt Jennie är helheten. Hon uppskattar variationerna i arbetsuppgifterna.

– Dels själva hantverksdelen, att göra synundersökningar, slipa in nya glas i bågar och reparera glasögon, men också det här med att hitta rätt båge till rätt person. Att få det snyggt. Det handlar ju både om hur du ser och hur du ser ut.

Jacobssons Optik är en anrik butik som grundades redan 1897. Sen dess har mycket förändrats, inte minst inom optikbranschen. Och såväl teknik som kundbeteenden ändras ständigt. Jennie kan konstatera att mycket hänt bara under hennes tid i yrket.

– Glasen har utvecklats. Från att tidigare, för yngre, haft en enda styrka så finns det idag exempelvis glas där man ser bra på avstånd men samtidigt avlastar även när du ser på nära håll.

Konkurrensmässigt har läget i branschen hårdnat på senare år med fler aktörer på marknaden. Antalet kedjor har ökat, vilket märks av.

– Vi är varken dyrast eller billigt, men vi satsar framför allt på att jobba med högkvalitativa glasögon och när det gäller bågarna erbjuder vi varumärken som inte alltid finns på kedjorna.

Och någon gratis synundersökning blir det inte hos er?

– Nej, vi tar betalt eftersom vi erbjuder en grundlig undersökning som innehåller många viktiga moment och som tar upp till 45 minuter, och ibland längre. Anledningen är att vi vill ge möjlighet att ge en mer personlig och professionell hjälp.

I grunden handlar optikeryrket om att hjälpa människor till en bra syn. En påverkande faktor som blivit allt påtagligare i det här sammanhanget är den ökande tid som dagens människor ägnar sig åt att läsa på flimrande skärmar, exempelvis skärmar på datorer, mobiltelefoner eller Ipads.

– Det belastar ögonen. Vi ser bland annat en förändring i att synproblemen har börjat krypa ner i åldrarna.

Vad har du för rekommendationer för skärmläsning?

– Följ 20-20-20-regeln. Efter 20 minuters skärmläsning tar du 20 sekunders paus och tittar 20 meter bort.

Företagare

Jacobsson Optik

Namn: Jennie Arkman Engqvist.

Företag: Tog nyligen över som ägare till Jacobssons Optik.

Aktuella jubileum: 2019 firar jag tio år på Jacobsons Optik, och samtidigt firar butiken 80 år i samma fastighet här intill Stortorget.

Historik: Företaget grundades 1897, då ursprungligen ett urmakeri som sedan kompletterade verksamheten med glasögonförsäljning.

Framtidsstrategi: Vi kommer fortsätta jobba med kvalitativa varumärken och satsa ännu mer på den personliga servicen. Att kunderna blir sedda är jätteviktigt!

Det bästa med att vara optiker: Att hjälpa kunden till rätt glasögon och rätt bågar.

Trender för bågar: Det är fortfarande mycket retro och mycket runt. Nu till våren blir det ljusa färger.

Bra egenskap för en optiker: Att vara en bra lyssnare. Man träffar väldigt många olika sorters människors, så bra social kompetens är en stor fördel!

Motto: If you think you can, you can!

Visa mer...