Nytt klädmärke i Växjö

Foto:Martina Wärenfeldt/M-Studio

Ett nytt klädmärke har startats i Växjö. Aksel of Sweden skräddarsyr byxor utifrån kundernas behov och önskemål.

– Varje byxa är hundra procent unik, så kunderna kan ta fram sin kreativitet om de vill, säger företagets vd Michael Åkesson.

Under 2018 grundades varumärket Aksel of Sweden i Växjö. Sedan dess har en process för att få ihop alla delar pågått och nu har varumärket släppt en kollektion.

– Nu i början släpper vi denimjeans men framöver tänker vi både chinos och shorts. Tanken är att vi ska vara ett märke i medelprisklassen, där alla kan få sina behov tillfredsställa. Det ska vara välgjort och välsytt, det är något jag brinner för. Om man inte kan handla second hand så ska man åtminstone handla något som välgjort. Det är slöseri annars, säger Michael Åkesson, vd på Aksel of Sweden.

Aksel of Sweden har valt att satsa på skräddarsydda byxor. Jeansen sys på kundernas beställning, vilket innebär att kunderna väljer mått och val av utseende på byxorna innan. Sedan görs byxan i en liten fabrik i Mumbai i Indien.

– Varje byxa är hundra procent unik, så det är bara att ta fram sin kreativitet. Kunderna efterfrågar det här. Det är många som upplever att de inte hittar den passform de behöver, eftersom de inte är stöpta i den form som kläderna säljs i. Många känner att de avviker från företagens mallade kläder, säger Michael Åkesson.

Michael är ingenjör och kom på idén när han studerade. Han började sy sina jeans hemma på köksbordet.

– Idén har jag hållit på med i många år., Jag hittade inte några bra byxorna i butiken som passade och var billiga. Lösningsbaserad som jag är så tänkte jag att det inte var så svårt att göra själv.

Vad har du för planer för Aksel of Sweden?

– Det är alltid kul om det kan bli något ordentligt av det, ett respekterat varumärke. Vi vill vara ett enklare och bättre val än att köpa konfektion. Vi vill göra väldigt fina grejer till en rimlig peng.

Han lyfter fram att de kan vara resurseffektiva och klimatsmarta genom att inte behöva ha stora lager med kläder och att de inte behöver köpa in mer tyg än vad de behöver. Företaget har inriktat sig på byxor men om efterfrågan finns utesluter Michael Åkesson inte att det också blir skjortor och tröjor.

– I framtiden kan det också vara möjligt med en fysisk butik.

Foto: Martina Wärenfeldt/M-Studio