Optimerad för bonus/malus
Kia Optima presenterades som laddhybrid för mer än ett år sedan men sedanen har inte gjort mycket väsen av sig. De dryga 300 exemplar man sålt hittills är en droppe i havet jämfört med målsättningen för den nya kombin. Kia tänker nämligen sälja 2 500 exemplar av Optima Sportswagon Plug-in Hybrid det närmaste året.
Utvändigt är det få detaljer som avslöjar vad vi kör för bil, men den som tittar riktigt noga ser en extra tanklucka på vänstersidans framskärm där ett eluttag gömmer sig. Grillen är dessutom försedd med små luckor som öppnas och stängs automatiskt - alltså en slags modern kylargardin. Det behövs eftersom kyla och batterier fungerar ungefär som sol och choklad. Det goda försvinner och i hybridbilens fall minskar räckvidden. På pappret ska Optima Sportswagon klara rekordlånga 62 kilometer på el och vi lyckades köra drygt 50 km en fin sommardag med påslagen klimatanläggning. Här finns också en strömbesparande finnes som kallas ”driver only” och med ett knapptryck så aktiveras enbart ventilationen närmast föraren.
Vi är minst sagt laddade att testa Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid. I maskinrummet arbetar en bensinfyra på 156 hästkrafter ihop med en elmotor på 67 och båda samarbetar i sin tur med en utmärkt sexväxlad automatlåda. Köregenskaperna imponerar samtidigt som färden till hundra rullar på 9,7 sekunder och toppfarten är 192 km/h. Fullt godkänt - men konkurrenten Volkswagen Passat Sportscombi GTE är klart sportigare med sina 7,6 sekunder och 225 km/h i toppfart. Å andra sidan rullar koreanen längre på eldrift och är till råga på allt 31 000 kronor billigare. Grundpriset startar från 404 900 kronor men då har vi inte räknat bort den nya miljöbilsbonusen på 32 511 kronor som gäller från den första juli 2018. Ska vi slå vad om att många tjänstebilsförare kommer lägga in en stöt?