Sundeby vill se höghastighetståg till Växjö

Argumenten för en östlig sträckning av höghastighetsbanan i Småland är överlägsna, menar IST-grundaren Björn Sundeby, som nu agerar draglok för att få höghastighetståg till Växjö.
Argumenten för en östlig sträckning av höghastighetsbanan i Småland är överlägsna, menar IST-grundaren Björn Sundeby, som nu agerar draglok för att få höghastighetståg till Växjö.
Foto:David Färdigh

Att få höghastighetsbanan till Växjöregionen är långsiktigt en överlevnadsfråga. Det menar IST-grundaren Björn Sundeby som tillsammans med det övriga näringslivet och Växjös kommunpolitiker nu gör en gemensam kraftsamling.

– Ett beslut om en sträckning Växjö-Älmhult-Hässleholm skulle innebära en garanti för investeringsklimatet i regionen.

De senaste åren har det varit ganska tyst kring den planerade höghastighetsbanan Stockholm- Malmö, men nu väcks frågan till liv igen. Beslutet 2016 att banan skulle få en västlig sträckning, Jönköping-Värnamo-Ljungby-Hässleholm, genom Småland innebar en rejäl kalldusch för Växjö. Men nu har näringsliv och politikern repat mod. Björn Sundeby, grundare och styrelseordförande för IST, har tagit initiativ till en ny kraftsamling och var nyligen värd för ett möte som samlade såväl politiker som näringsliv i regionen.

– Det måste hända något i frågan. Och när vi går igenom argumenten så är det för oss självklart att den östliga sträckningen har överlägset flest fördelar. Här finns IKEA, Södra, hela IT-klustret i Växjö, Linnéuniversitetet och möjligheten att koppla på Kalmar- och Karlskrona-regionen.

Att Växjö får höghastighetsbanan är något av en ödesfråga menar Björn.

– Dagens infrastruktur är inte anpassad till den önskade och förväntade tillväxten i vår IT- och kunskapsbaserade region. Utan bra kommunikationer klarar inte företagen sin framtida kompetensförsörjning. Arbetstillfällena riskerar att hamna i Linköping eller Öresundsregionen istället.

Björn har tagit på sig rollen att agera draglok och planerar att träffa infrastrukturminister Tomas Eneroth inom kort.

– Då kommer jag lägga fram våra tydliga argument.

Från Växjös politiker är enigheten total.

– Vi har en gemensam linje, säger kommunalråden Malin Lauber (S) och Eva Johansson (C).

Trafikverkets planeringschef Peter Uneklint fanns också med på mötet i Växjö för att lyssna in synpunkterna. Det slutgiltiga beslutet om höghastighetsbanan sträckning i Småland ligger dock på regeringens bord.

– Tomas Eneroth har signalerat att han nu förbereder partiöverskridande samtal för att enas kring ett beslut de kommande åren.

Att det finns en bred politisk enighet är viktigt betonar Peter. Särskilt med tanke på att höghastighetsbanan är en jätteinvestering med påverkan långt in i framtiden

– Den kommer ta mellan 15 och 20 år att bygga banan. Själva planläggningen tar ännu längre tid. Sedan är det tänkt att banan ska ha en livslängd på uppemot 120 år.