Titta in bakom tältduken vid nya kommun- och stadshuset

Foto:Nadia Hagberg

Under det gigantiska tältet börjar Växjös nya kommun- och stationshus ta form. VXOnews hängde med på en rundvandring från källaren upp till taket på 35 meters höjd. Hans-Fredrik Helldahl, distriktschef för Skanska i Kronobergs län, och Vöfabs projektchef Tony Söderena ansvarar för byggnationen.

– Jag känner stolthet över att få vara delaktig i det här projektet. Det här är en byggnad som ger wow-känsla, säger Tony.

Fyra studiebesök per vecka. Ja det är nuvarande genomsnitt för Växjös nya kommun- och stationshus som tilldrar sig stort intresse i hela landet. Tony Söderena på Vöfab berättar att det är så gott som fullbokat fram till julhelgen.

– Det är både kommunfolk och entreprenörer som är intresserade av hur man bygger trähus i den här stora dimensionen. Och att ta emot studiebesök är en självklarhet för oss eftersom vi gärna sprider kunskapen vidare. Att bygga i trä är förstås en utmaning men också utvecklande. Arbetsmiljömässigt finns många fördelar. Lyssna exempelvis hur lugnt det är. Inget buller från sågningar i betong. Och känn på trädoften. Det är som om man vore tillbaka i träslöjden på skolan.

Hans-Fredrik instämmer:

– För oss på Skanska är det ett mycket spännande projekt där vi löpande utvecklar vår spetskompetens inom träbyggnad. Vi märker av ett växande intresse för träbyggnationer i hela Sverige och Europa. Bland annat har vi ett franskt filmteam som inom kort ska besöka oss, så den här byggnaden bidrar verkligen till att sätta Växjö på Europakartan!

Foto: Nadia Hagberg

En annan sak som väckt stor uppmärksamhet och nyfikenhet är det gigantiska tältet som täcker byggarbetsplatsen. Enligt Tony är det sannolikt Europas största tältkonstruktion.

– Det var ett modigt beslut som visat sig vara mycket lyckat. Jag har jobbat som rörmokare på olika arbetsplatser ända sedan 80-talet och har aldrig varit med om en torrare byggarbetsplats. Vanligtvis droppar det alltid och bildas vattenansamlingar.

Tältet skyddar byggarbetsplatsen från både regn, snö och vind. Det ger både en bättre arbetsmiljö och borgar för kvalitetsvinster.

– Trästommen görs i Österrike, transporteras med tåg till Alvesta och körs sista biten med lastbil hit till Växjö. Det lastas av under tältet under traverserna och förblir torrt hela tiden, något som ger en högre kvalité. Tältet har dessutom optimerat byggprocessen. Vi kan börja arbeta tidigare med installationer, innerväggar och målning. Därmed sparar vi en massa tid.

Hans-Fredrik Helldahl, distriktschef för Skanska i Kronobergs län, och Vöfabs projektchef Tony Söderena.
Foto: Nadia Hagberg
Hans-Fredrik Helldahl, distriktschef för Skanska i Kronobergs län, och Vöfabs projektchef Tony Söderena.

Byggstarten av Växjös nya kommun- och stationshus skedde våren 2018. Inflyttning kommer ske våren 2021. Bygget går nu in i ett intensivt skede med montering av trästommen och installationer av teknik.

– Det är otroligt mycket teknik i ett sådant här projekt. Men det är bara en bråkdel som syns. Det mesta av tekniken finns gömt i teknikrum på olika ställen, främst i källaren, och går sedan vidare i schakt upp genom huset, berättar Hans-Fredrik.

Hur många jobbar dagligen på byggarbetsplatsen?

– I dagsläget är ungefär 100 medarbetare på plats, varav cirka 60 är yrkesmedarbetare, det vill säga snickare, betongarbetare, montörer och liknande. Men antalet kommer öka nu i höst när vi intensifierar bygget. Som mest kommer vi vara mellan 150 och 200 medarbetare.

Foto: Nadia Hagberg

En sådan stor arbetsplats med mycket människor i rörelse ställer stora krav på säkerhet. Klockan sju varje morgon är det säkerhetsgenomgång och information om vad som sker på arbetsplatsen. Eftersom en del av personalen är engelsktalande så genomförs morgonmötena såväl på svenska som engelska.

– Dessutom kör vi extra många säkerhetsronder och säkerhetsbesök, vissa inplanerade, andra genomförs utan förvarning. Vi har även personal med specialistkompetens på plats, bland annat en hälsa- och säkerhetsledare.

Hans-Fredrik och Tony beskriver byggprocessen som ett teamwork där det är viktigt att man lyssnar på allas synpunkter och respekterar varandra.

– I ett projekt av den här storleken och komplexiteten funkar det inte att gå omkring och smågnälla, Det gäller att vara ödmjuk, prestigelös och lösa problemen tillsammans i nära samverkan.

Foto: Nadia Hagberg

Källarvåningen är så gott som klar och nu byggs övriga sex våningsplan. Plan två ska rymma station, restaurangtorg, butiker, väntytor och det som ska utgöra vardagsrum.

– Det blir Växjös nya träffpunkt med ett stort flöde av människor, berättar Tony.

Plan tre ska innehålla turistbyrå och kommunhusets reception. Plan fyra till sju blir sedan kontorslokaler för kommunen med 600 arbetsplatser. Totalt kommer huset ha en yta på 16 400 kvadratmeter. Byggnaden blir miljöcertifierad i högsta klassen (guld). Hans-Fredrik och Tony visar upp taket på 35 meters höjd och pekar på takytan.

– Hela ytan här uppe ska förses med solceller.

Foto: Nadia Hagberg

Storleken, designen och det stora inslagen av trä och glas samt det faktum att det är en miljö som väldigt många människor kommer genompassera och vistas i gör det nya kommun- och stationshuset till en mycket speciell byggnad. Att vara delaktig i ett sådant här projekt innebär en stolthet menar Hans-Fredrik och Tony.

– Det är ett hus som ger wow-känsla! När allt är klart kommer jag helt klart gå hit med barnen och peka stolt på byggnaden, säger Tony.

Växjös nya station och kommunhus

778 miljoner kronor

Byggprojekt: Växjös nya station och kommunhus.

Ska rymma: Förutom kommunkontor och station även restaurangtorg, butiker, väntytor och turistbyrå.

Yta: 16400 kvadratmeter.

Antal våningar: Sju.

Beräknad kostnad: Prognosen i nuläge är på 778 miljoner.

Beställare: Vöfab.

Byggentreprenör: Skanska.

Inflyttning: Våren 2021.

Visa mer...