Annons

Pierre och Evelina är radarpar inom inredning

Lite på skämt började arbetskollegorna Pierre Blennmyr och Evelina Nilsson prata om att de borde starta en egen inredningsfirma. Nu åtta senare är drömmen verklighet genom grundandet av Poé Interiör.
– Vi har samma drivkraft och värderingar. Vår grundsyn är att inredning ska leda till välbefinnande och göra världen till en bättre plats.
Växjö • Publicerad 19 augusti 2018
Foto: David Färdigh

När Magazinet besöker Pierre och Evelina har de precis haft sitt första månadsmöte som egenföretagare. Avstämningen visar att de hittills ligger helt i fas med planering och budget.

– Det är väldigt mycket att tänka på när man startar ett företag, allt från affärsplaner till juridik och företagsekonomi. Men vi har förberett oss noggrant. Det senaste halvåret har Evelina så gott som dagligen skickat To do-listor och Look what I did-listor, berättar Pierre.

Annons

Inredarna Pierre och Evelina har känt varandra i snart åtta år. De var arbetskollegorna som genast från dag ett kände att de klaffade ihop, både i sin yrkesutövning och som personer.

– Vi tycker om samma saker och fungerar perfekt som bollplank åt varandra. Dessutom har vi samma drivkraft. För oss är design och inredning ett sätt att göra världen till en bättre plats. Bra inredning får människor att må bra. Inredning är så mycket mer än bara möbler. Det handlar om en helhetssyn som inkluderar både färg, form, belysning, akustik och ergonomi.

Tidigt började de prata om att det vore roligt att starta en egen inredningsfirma, även om det inledningsvis mer var menat som ett skämt. Diskussionerna återkom därefter med jämna mellanrum och förra året gick de från ord till handling.

– Jag var nog mest drivande och pushade Pierre, berättar Evelina.

Ett kontor införskaffades och totalrenoverades på Väster i Växjö, och blev därmed företagets första projekt. I juni var det sedan stor invigning för kunder, samarbetspartners, vänner och familj.

– Under våren och försommaren ägnade vi oss mycket åt att kontakta kunder och göra prospekt, så att vi skulle ha mycket i pipelinen till hösten.

Vad är den största skillnaden mellan att vara anställd inredare och att driva en egen inredningsfirma?

– Tidigare som anställd var det ofta ensidigt säljinriktat. Nu känns det som att vi jobbar mer med människor. Det blir oberoende och genuint. Och det märks att kunderna har ett större förtroende för oss.

Hur går det till när ni tar fram inredningsförslag åt en kund?

– Först lyssnar vi alltid av kunden för att höra deras tankar och visioner. Sedan träffas vi i den aktuella lokalen och då kan vi skapa oss en helhetsbild och kanske presentera alternativa lösningar. Nyligen hade vi exempelvis en kund som behövde en snabb lösning för att kunna få in tre personer i ett och samma kontorsrum. Men när vi tittade på helheten såg vi att det gick att omfördela ytorna i den övriga lokalen. Det blev därmed en bättre och mer långsiktig inredningslösning.

Annons

Hur är det att jobba med inredning i en stad som Växjö jämfört med storstäder?

– Jag är faktiskt småchockad över att det finns en sådan stor marknad och efterfrågan. Det har inte varit några problem att få kunder varken på företags- eller privatsidan, konstaterar Evelina.

Inredning handlar som bekant mycket om trender. På senare tid har till exempel teknik och IT gjort sitt intåg även bland möbler, vilket kan ge spännande lösningar men samtidigt vara tveksamt ur hållbarhetssynpunkt.

– Parallellt med tekniken löper en trend med hållbarhetsfokus. I Sverige har vi generellt haft ett slit- och släng-beteende. En svensk restaurang byter i snitt inredning vart tredje år medan däremot en italiensk restaurang på ett helt annat sätt vårdar sin originalinredning. Jag tycker det är ett viktigt värde i att ha varaktighet i produkten. För att citera formgivaren Sven Lundh, En möbel ska tåla ögats slitage!

David FärdighSkicka e-post
Så här jobbar Vxonews med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons