Annons
Innehåll från Mediehuset SMP

Nya samarbetet om storbilds-skärmarna – ”nu når vi ännu fler”

I saw the sign, when i opened up my eyes I saw the sign. Så sjöng Ace of bace under 90-talet. Oklart om de pratade om utomhusreklam men om de hade traskat omkring i Växjö idag så kanske inspirationen hade kommit därifrån.
Den här texten är en annons. Den är inte skriven av tidningens journalister.

De flesta av er har troligtvis inte missat de digitala skyltar som lyser upp våra dagar och nätter runtom vår ständigt vibrerande stad.

icmedia är bolaget bakom de strategiskt placerade skyltarna på exempelvis Oxtorget, Storgatan, Mörners väg och Arenastaden. Utomhusreklam har stått sig starkt som marknadsföringskanal genom dessa år av ständig förändring inom medielandskapet och det är inte svårt att förstå varför. Genom kreativitet, flexibilitet och snabbhet så har man som företag möjlighet att nå sin publik i rörelse och på rätt plats vid rätt tid. Det är ett välbeprövat sätt att visa stolthet över sitt varumärke och budskap.

Första oktober offentliggjorde Mediehuset SMP att man ingått ett samarbete med icmedia. Detta som ett sätt att ta ytterligare kliv mot att vara en komplett mediepartner.

Läs nedan hur försäljningschef Anette Kling på Mediehuset SMP och Jacob Posse, VD på icmedia ser på denna spännande utveckling.

Hur känns det?

Anette: Fantastiskt. Det känns otroligt kul att nu också kunna erbjuda utomhusreklam i vår breda portfölj. Vi vill ju vara en komplett mediepartner till alla typer av företag och då måste man självklart även kunna erbjuda denna fantastiska kanal. icmedia har gjort ett otroligt bra jobb med placering och utveckling av dessa skyltar.

Jacob: Vi är jätteglada över att få vara en del av mediehusets portfölj och att även själva kunna erbjuda paket som omfattar mediehusets kanaler. Vi tror på mediemixen!

I denna digitala värld, varför är det viktigt med utomhusreklam?

Anette: Mycket har förändrats inom marknadsföring. Idag ligger mycket fokus på data och att nå en exakt målgrupp men det är fortfarande viktigt att bygga sitt varumärke. Att man fortsätter synas på de stora scenerna för att prata både direkt med sina kunder men också för att hitta nya och skapa relation mellan sin publik och varumärke för framtiden.

Jacob: Jag håller med, Utomhusreklam utvecklats snabbt. De mest uppenbart positiva med DOOH (Digital-Out-Of-Home) är ökad synbarhet, men också en betydande förbättring i flexibilitet och snabbhet att kunna kommunicera rätt budskap på rätt tid och plats och riktad mot rätt publik. Det finns i princip inte någon begränsning i antalet budskap som kan roteras. Byten sker inom minuter. Snabbt ut med budskap på ett enkelt och effektivt sätt - men som all kommunikation så är den kreativa utformningen avgörande för resultatet.

Våra skärmar drivs av grön el och LED-tekniken är mycket energieffektiv. Vi behöver heller inte åka ut till respektive skärm för att byta budskap utan allt sköts remote.

Vad behövs för att komma igång?

Jacob: Tillsammans med Mediehuset blir vi en ”one-stop shop”; Allt våra kunder behöver under ett och samma tak. Vi ser ett stort mervärde i att kunna ta annonsörens kampanj från idébordet till invånarna på ett effektfullt sätt. Ett telefonsamtal eller mail så är vi igång.

Det är svårt att vara marknadsansvarig idag, har ni några tips?

Anette: Det finns nästan oändligt med kanaler att välja på idag så vi förstår utmaningen som många företag har idag men att välja vart man ska synas. Men det viktigaste är att utgå från sin målgrupp och målsättning när man lägger upp sin marknadsplan. Det är också viktigt att man har en bra mix mellan varumärkesbyggande kanaler och de kanaler som driver trafik till butik eller hemsida.

Jacob: Idag är det svårt att nå ut med endast ett budskap. Med digitala ytor kan annonsören t.ex. varumärkesbygga, informera och rekrytera på en och samma yta. Utomhusreklam är ett seriöst medie för företag och vi måste visa att bara det i sig har en lönsamhet. Kunden ska tjäna pengar på sin marknadsföring. Det är en investering som ska ge avkastning på samma sätt som du investerar i dina övriga projekt.

Det har varit ett speciellt år, hur ser ni på framtiden?

Anette: Det har det verkligen varit och det är tydligt hur snabbt saker och ting kan förändras. Men jag tror också vi har lärt oss mycket. Bland annat hur snabbt vi kan ställa om i motvind och hjälpas åt. Nu gäller det att jobba ännu smartare och anpassa sig efter sina kunders behov. Det är något vi alltid utgår ifrån och som jag tror bara kommer bli ännu viktigare.

Jacob: De som kan hålla fokus på bollen trots pandemier och fortsätta leverera bra produkter och tjänster med hög servicegrad kommer klara sig. Det mest värdeskapande är långsiktighet. Precis som vårt samarbete med Mediehuset SMP.

Denna text är en annons producerad av Gota Media Brand Studio och inte av redaktionen. Vill du veta mer om hur vi arbetar med denna typ av material får du gärna kontakta oss på native@gotamedia.se