Annons
Innehåll från Ung Företagsamhet

UF-mässan goes E-WEEK

Ingen har väl missat att vi lever i en oviss tid. I en pandemi som skakar om oss både på individ- och samhällsnivå. Det är en oviss men också spännande framtid som väntar och den börjar med våra unga. Drygt 30 % av Kronobergs gymnasieelever tar med sig erfarenheter som kan göra framtiden ljusare. Enligt forskning visar sig de elever som får driva UF-företag under sin skolgång få högre lön, ha färre arbetslöshetsdagar och är i större utsträckning benägna att starta eget.
Den här texten är en annons. Den är inte skriven av tidningens journalister.

Vid den här tiden på året brukar UF-årets kanske största höjdpunkt Entreprenörskap på riktigt gå av stapeln. UF-mässan där våra UF-företagare får visa upp, marknadsföra och sälja sina produkter samtidigt som tävlingar för 11 olika kategorier pågår. De senaste åren har vi haft ca 3 500 besökare och det har varit en riktigt häftig upplevelse.

2021 blir ett annorlunda år. Ett digitalt år. Men annorlunda behöver inte vara sämre. I år har UF-företagarna fått fördjupade kunskaper i det digitala landskapet med bl.a e-handel och de har hittat nya, kreativa vägar till försäljning. De har varit tvungna att anpassa sig till vår samtid precis som alla andra företagare.

Nya tider kräver nya lösningar och därför lanserar vi nu UF-GALLERIAN – en digital galleria där du kan shoppa loss på UF-produkter och tjänster från hela Sverige. Det blir årets bästa shoppingupplevelse, en möjlighet att stötta våra unga entreprenörer. En annan satsning är E-WEEK den 15-23 mars. En vecka fullproppad med inspiration, entreprenörskap och e-handel. Under denna vecka, närmare bestämt den 16 mars, kommer årets tävlingar äga rum. UF-företagen har möjlighet att pitcha sina företag för olika jury med representanter från Kronobergs näringsliv. Det blir en digital dag där drygt 300 elever från gymnasieskolor i hela länet, 60 jurymedlemmar, UF-lärare, våra partners och tävlingsvärdar engagerar sig. Vinnarna presenteras på vår PRISUTDELNING den 18 mars. Den sänds på smp.se och vxonews.se kl. 18.00. Då hoppas vi att alla som gillar ungt entreprenörskap sitter bänkade.

Närmare en halv miljon personer har drivit ett UF-företag sedan starten 1980, personer som har bidragit till samhällsutveckling och fortsatt välfärd på många olika sätt. Bakom varumärken som Smiling Group, Nordic Feel, Daniel Wellington och Börshajen står UF-alumner och deras entreprenörskap. Det må se mörkt ut i dessa coronatider men ljust ut när vi ser våra ungas kreativitet och framåtanda. En satsning på Ung Företagsamhet gör med andra ord skillnad, och tillsammans ska vi föra Sverige och Kronoberg mot en ljusnade framtid.

”Den 18 mars kl. 18 hoppas vi att alla som gillar ungt entreprenörskap sitter bänkade framför Prisutdelningen på smp.se och vxonews.se. Det blir en kväll med inspiration och framtidshopp.”
Sara Almkvist, regionchef Ung Företagsamhet.
FAKTA

Ung Företagsamhet

Ung Företagsamhet är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation och är en del av den globala organisationen Junior Achievement. Sedan 1980 har vi utbildat gymnasieelever i entreprenörskap genom utbildningen UF-företagande. Sedan 2010 arbetar vi även på grundskolan. Ung Företagsamhet ger barn och ungdomar möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap. Organisationen har alltså funnits i 40 år, men det allra första UF-företaget startade redan 1919 i den amerikanska delstaten Massachusetts.

Antal elever som driver UF-företag: 754 (31% av en snittårskull)

Antal UF-företag: 267

Antal UF-lärare: 83

Antal skolor där UF-företagande erbjuds: 18 av 19

Antal kommuner som erbjuder UF: 7 av 8

Antal program som erbjuder UF: 18 av 18

Antal partners till UF Kronoberg: 45

Så många år har UF Kronoberg funnits: 40

Denna text är en annons producerad av Gota Media Brand Studio och inte av redaktionen. Vill du veta mer om hur vi arbetar med denna typ av material får du gärna kontakta oss på native@gotamedia.se