100-åring som sticker ut
Om vi frågar efter en anrik tillverkare av suvar så kommer nog de flesta att svara Jeep eller Land Rover. Det många inte vet är att Mitsubishi bräcker de båda aktörerna rent historiskt – för japanerna var faktiskt först med att bygga en fyrhjulsdriven rackare redan 1936.
Gammal är äldst
Trots 100 år på nacken så känns Mitsubishi piggare än någonsin. Nya Eclipse Cross ska fylla gapet mellan lillebror ASX och storebror Outlander, vilket knappast är någon liten roll att axla. Vi tar ett ärevarv runt bilen och konstaterar snabbt att designen följer dagens suv-trend. Det som däremot sticker ut är akterpartiet som domineras av en tvådelad bakruta, vilket ger bilen dess signifikativa karaktär samtidigt som bakåtsikten befrämjas. Eclipse Cross har påfallande goda innerutrymmen med sköna framstolar och ett godkänt, om även lite platt, skjutbart baksäte. Instrumentering och reglage är ergonomiskt utformade och det är lätt att känna sig hemma bakom ratten. Ett minus dock för att det saknas konventionell navigation och istället hänvisar man till att koppla in sin mobil, vilket till mångas fasa enbart fungerar med iPhone.
Ett lätt val
Mitsubishi Eclipse Cross lanseras med en 1,5-liters bensinfyra som levererar 163 hästkrafter och kan bli din för 299 900 kronor. I vår testbil är maskinen kombinerad med en steglös automatlåda med åtta simulerade växlingslägen. På traditionellt manér fungerar lådan bra vid normal körning - men vid mer inspirerat gaspådrag saknar man de distinkta växlingarna som hos en hederlig automat. Fjädringskomforten är genomgående bra, det är påfallande tyst i kupén och bilen växer med sin uppgift ju längre vi kör längs det varierande vägnätet runt Barcelona. Fyrhjulsdriften är dessutom elektroniskt styrd med tre olika körlägen varav ”gravel” bjussar på maximal framkomlighet. Att Mitsubishi hittat tillbaka till sina suv-rötter med Eclipse Cross känns däremot lite luddigt. Snarare har 100-åringen klivit ut genom det fönster som idag står vidöppet mot den moderna crossover-världen.