De laddar inför det stora lyftet
Det kliar i fingrarna hos Pehr och Håkan, två driftiga entreprenörer som laddar inför det stora lyftet. Deras beställda Saab 340 B-plan med plats för 34 passagerare rustas just nu upp i Örebro och förväntas anlända till Växjö flygplats i mitten av maj. Flyghangarerna får de tillträde till redan första maj.
– Sedan har vi fler flygplan på gång, även av större modeller!
Pehr och Håkan har jobbat tillsammans i sex år och med bolaget Nobis Air så tar de tillsammans med tredje delägaren, flygkaptenen Jan Redmo, höjd för att bli den nya utmanaren inom den svenska flygbranschen.
– Övriga aktörer är positivt inställda. Vi utgör inget direkt hot mot de etablerade bolagen utan ses snarare som ett komplement.
Affärsidén handlar om att vara ett flygbolag med lokal touch och förankring. Maten som serveras ombord ska exempelvis köpas in lokalt och i största möjliga mån ska personalen komma från närområdet. Den bärande idén är att hela tiden ha en nära dialog med det lokala näringslivet för att se vilka behov och önskemål det finns gällande olika flygrutter.
– Sedan vi presenterade våra planer har vi fått mängder med samtal från olika platser runt om i Sverige med förfrågningar om att starta nya flyglinjer.
Men i ett första skede är det Växjö som gäller. Två nya linjer ska öppnas, Växjö-Arlanda och Växjö Oslo. Tillsammans med Växjö Småland Airport och Transportstyrelsen har Pehr och Håkan gått igenom behoven och undersökt efterfrågan.
– När det gäller Växjö-Arlanda kommer vi satsa på morgon- och kvällsflygningar fem dagar i veckan. Och vi tänker oss ett liknande upplägg för Växjö-Oslo.
En linje till Oslo är hett efterfrågat hos näringslivet. Många Växjöföretag har ett flitigt affärsutbyte med grannlandet i väster. Dessutom anses det finnas en stor potential för turism.
– Vi har med Torsten Jansson i projektet. Han ser stora möjligheter att kunna få norrmännen att göra en weekend i Kosta, exempelvis med spa-vistelse på Kosta Boda Art Hotel och glasblåsning på Kosta glasbruk. Sedan borde det finnas en marknad för turisttrafik åt andra hållet också. Oslo är en vacker stad som är väl värd ett besök!
Att få tillstånd att starta nya flyglinjer är en tidskrävande process då det ställs omfattande krav på dokumentation. Regelverket kring flygningar är rigoröst, särskilt ur säkerhetssynpunkt. Som passagerare tryggt sittande i sätet anar man sällan vilka förberedelser och arbetsinsatser som ligger bakom flygningen.
– Varenda skruv i planet är dokumenterat. Det finns regler om det mesta, allt från när landningshjulen måste bytas ut till när propellrarna måste förnyas. Men så är också flyget det säkraste transportmedlet i världen!
För Pehr och Håkan har tillståndsprocessen inneburit åtskilliga möten och samtal med Transportstyrelsen och en massa pappersarbete.
– Sammanlagt handlar det om 3000-4000 dokument som ska gås igenom. Vi har jobbat med detta ända sedan oktober, men nu är alla handlingar inskickade.
Så när räknar ni med att få ert tillstånd?
– Enligt Transportstyrelsen ska det ta 16 dagar efter att alla papper är inskickade, men vi räknar åtminstone med att ha tillståndet i månadsskiftet maj-juni.
Med Transportstyrelsens godkännande skulle de kunna börja flyga omgående, men först ska logistiken planeras och ett realistiskt scenario är att komma igång med flygningarna framåt augusti. Högsta prioritet nu är att rekrytera personal. Totalt behövs 4-5 kaptener, 6-7 styrmän, ett stort antal flygvärdinnor samt HR-ansvarig och biljettbokningsadministratörer.
– Vi drar i dagarna igång en stor rekryteringskampanj. Målet är att ha en organisation med 20-30 anställda på plats efter sommaren.
För ändamålet har Nobis Air bokat tre kontorslokaler på Företagscenter i Växjö, inrymt i gamla ICA-lagret i Räppe. Det blir företagets bas på marknivå tillsammans med Växjö Småland Airport.
– Men vår viktigaste verksamhet kommer förstås äga rum uppe i luften, konstaterar Pehr och Håkan förväntansfullt.