Annons

Det ska lyfta Växjös reklambyråer

Publicerad 17 mars 2016
Foto: Oscar Appelgren
Foto: Oscar Appelgren

Den 20 april arrangeras Guldäggsgalan, landets mest prestigefyllda reklamtävling, i Stockholm. Under torsdagen hölls vernissage på 13 platser runt om i landet där de nominerade bidragen presenterades. För första gången hölls ett av dessa i Växjö där några av stadens kommunikationsbyråer träffades i Go Braves lokaler.

Ingen av de nominerade bidragen är från Växjö men visningen ska höja nivån och inspirera företagen att utvecklas för att så småningom kunna finnas med bland de nominerade.

Annons

– Växjö är en tråkig mediestad med gamla strukturer. Vi vill ta ansvar och driva på såväl oss själva som konkurrenterna, säger Go Braves vd Mats Karlsson.

Syftet med evenemanget var för att visa hur det ser ut på marknaden idag, vad det är för typ av kommunikationer som nomineras och på vilket sätt dessa görs. Vernissagen ska också visa vad som är möjligt.

– Vi tar gärna kampen mot storstäderna och vill skapa bättre konkurrens. Vi kan pressa varandra till att bli bättre, säger Mats Karlsson.

Bland de nominerade bidragen i de många kategorierna återfinns "805 million names" med Zlatan som ansikte utåt, "Det stora Stig-bytet" av ICA och musikfestivalen Popagandas utomhusreklam "Publiksläppet".

Oscar AppelgrenSkicka e-post
Så här jobbar Vxonews med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons