Drivna studenter sökte drömjobbet
Haffa drömjobbet! Så löd parollen när E-faktor arrangerades av Drivhuset med finansiering av Region Kronoberg samt Växjö, Alvesta och Ljungby kommun. Syftet är att sammanföra studenternas innovationsförmåga med näringslivets behov.
– Som student får du här chansen att visa ditt CV och hålla en pitch på 90 sekunder inför en grupp företagare som söker folk till olika projektuppdrag. Själva pitchen blir som en audition där det gäller att fånga företagens intresse, berättar Emma Stockström, verksamhetschef på Drivhuset Växjö.
Cirka 30 studenter hade anmält sig till E-faktor. Bland dessa fanns Saina Haratizadeh, student från Iran som läser Biblioteks- och informationsvetenskap på Linnéuniversitetet.
– Att göra en pitch och presentera sig på det här sättet inför arbetsgivare är en helt ny men lärorik erfarenhet för mig.
En annan student som nappat på E-faktor var Amar Kobaslic, som i vår tar examen i Entreprenörskap och Affärsutveckling. Nu är han sugen på att få testa sina kunskaper i praktiken.
– Här på E-faktor söker jag främst ett uppdrag inom marknadsföring där jag kan få syssla med kreativ problemlösning.
Du kommer ha 90 sekunder på dig, hur har du förberett dig inför pitchen?
– Jag har övat en del framför spegeln hemma. Visst är det lite nervöst, men jag känner mig ändå ganska lugn och trygg med mig själv.
Amar var en av 18 studenter som gick vidare till uppföljande speeddejting, där studenterna fick möjligheten att prata direkt med företagarna. Studenterna fick bland annat träffa Jens Collskog på Colix Systems.
– Vi söker någon som kan göra en kartläggning om vilka kundgrupper vi ska satsa på.
Har du hittat någon kandidat?
– Absolut, det är minst tre eller fyra studenter här som jag kommer att kontakta inom kort.