Efterrätten först
1975 var året som det lagstadgades om bältestvång i framsätena och det blev obligatoriskt för alla körkortsaspiranter att köra halkbana. En liter bensin kostade 1,35 kronor samtidigt som medelpriset för en hyffsad mellanklassbil låg på 24 500. Men det var även året då Volkswagen Polo föddes och vi har provkört den senaste årgången.
33 centimeter
Volkswagen Polo är en av världens mest framgångsrika bilmodeller. Den senaste generationen bygger på koncernens nya MQB-plattform och därmed är bilen roligare att köra och inte minst är utrymmena bättre. Det är snudd på mellanklasskänsla och mycket beror på det vi behandlar i ingressen - storleken. Om vi tittar tillbaka på den första generationen så mätte den 372 centimeter och dagens testbil har växt med 33 centimeter. Vips har vi en småbil som mäter hela 405 centimeter och det är ju inte särskilt smått. Ingen blir väl förvånad över att innerutrymmena är exemplariska och för alla tekniknördar så finns mängder av lull-lull. Vad sägs exempelvis om att få instrumentpanelen utbytt mot en heldigital historia?
3-pipig orgelmusik
Maskinellt kommer det att erbjudas alltifrån bensin, diesel till gasdrift när motorutbudet är komplett. Först ut på den svenska marknaden blir en trecylindrig bensinare på en liter och 95 hästkrafter. Den kan bli din för 149 900 kronor och då ingår såväl autobroms som klimatanläggning. Till detta serveras en femväxlad manuell låda men om du så önskar finns även en sjustegad dubbelkopplingslåda till ett merpris av 15 500 kronor. På vägarna runt staden som många gånger kallas för syndens näste, Hamburg, visar sig nya Polo vara en riktigt rolig och underhållande lekkamrat. Väljer man utförandet ”Polo Beat” så förses bilen med en matchande foliering, sex högtalare och en subwoffer från Beat Electronics. För många är ljudsystemet lika viktigt som den krämiga vaniljsåsen till apfelstrudeln.