Annons

En laddad Golfrunda

Publicerad 2 juli 2017
Foto: CNP AB
Foto: CNP AB

Sveriges mest sålda bil 2016 blev Volkswagen Golf och tyskarna tänker inte ge upp den åtråvärda titeln i första taget. Nu lanseras nämligen en uppdaterad version av Golf GTE och vi befinner oss på ett soligt Mallorca för att testa laddhybriden som bjussar på några få kosmetiska förändringar, men som levererar gott om nyheter vad gäller infotainment och teknik. Vi är laddade för en lång Golfrunda!

Volkswagen Golf gillar att klä upp sig och under årens lopp har vi sett modellen i allt från cabriolet- till kombikostym. Ombyte förnöjer och nu kommer tyskarnas storsäljare i en uppdaterad laddhybridversion. Volkswagen Golf GTE har tagit effekten från GTI-modellen och snåltekniken från e-Golf och resultatet är en riktig fullträff.

Annons

Bakom frontens kylaremblem gömmer sig laddningen som tar strax under fyra timmar med ett vanligt eluttag. Med full kräm i batterierna kan man köra upp till fem mil på enbart el eller hela 94 tillsammans med bensinmotorn. Den yttre designen kantas av nya led-strålkastare såväl fram som bak samtidigt som Golf GTE försetts med flytande blinkers á la Audi.

Interiören är sportig med blå dekorsömmar på ratt, växelspak och textilmattor - dessutom erbjuds två nyutvecklade infotainmentsystem. ”Discover Media” har en åttatums pekskärm och kostar 9 800 kronor, medan ”Discover Pro” har en 9,2-tumsskärm och kostar hela 18 600. Den senare manövreras med hjälp av dina handrörelser så räkna med att medtrafikanterna undrar varför du ”pekar finger”.

Under huven arbetar en bensinfyra på 150 hästkrafter ihop med en elmotor på 102, vilket resulterar i en totaleffekt på 204 hästar. Därmed är tysken riktigt snabb - vad sägs om att accelerera till hundra på 7,6 sekunder och toppa 222 km/h? Inte illa och eftersom elmotorn integrerats i växellådshuset så har tyskarna lyckats att koppla samman hybridsystemet med dess sexväxlade dubbelkopplingslåda. Samtidigt är uppdaterade Golf GTE en snåljåp som enbart dricker 0,17 liter milen och har ett koldioxidutsläpp på 38 gram.

Plus i kanten blir det för att laddhybriden erbjuds med dragkrok och för den suveräna ljudisoleringen. Går tystheten dig på nerverna så finns dock en knapp och med ett tryck så fylls kupén av ett sportigt och vasst syntetiskt motorljud. Men det är knappast någon billig ”Golfrunda” för priset susar iväg till 379 900 kronor.

Läs fakta om bilen här.

Bengt Dieden/CNP AB

Så här jobbar Vxonews med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons