Annons

Entreprenören tror på strålande utsikter

En blandning av Ingvar Kamprad och Åsa-Nisse, ja så beskrivs ibland Kronfönsters grundare och huvudägare Carl-Gustaf Svensson. Inför 2018 laddar han nu inför nästa satsning när Kronfönster lanserar egna uterum.
– Till våren ska vi vara igång!
Publicerad 10 december 2017

En klurig entreprenör med ständigt nya idéer. Carl-Gustaf Svensson är inte den som står och stampar på samma fläck, tvärtom så utstrålar han ett konstant flöde av nya visioner och affärsuppslag. När Magazinet träffar honom på Kronfönsters huvudkontor på Norremark i Växjö så är han i full färd med att presentera företagets nya affärsområde.

– Det var dags för något nytt. Jag har hållit på med fönster i 14 år, från att jag satt hemma i garaget och sålde fönster till dagens Kronfönster med 100 anställda i sex länder och med tre fönsterfabriker som tillverkar både PVC-, aluminium- och träfönster. Så frågan till mig själv blev, vad ska jag göra nu? Då föddes idén att ta nästa steg med Kronfönster och lansera egna uterum.

Annons

Fönster och uterum är på många sätt närbesläktade produkter. Alla de komponenter som ingår i ett uterum finns redan i Kronfönsters produktionsled.

– Skjut- och vinkelpartier finns liksom limträstommarna.

Kronfönster bygger mycket på sin småländska identitet, exempelvis används profileringen Made by Småland flitigt i marknadsföringen, och detta kommer även gälla för uterummen berättar Carl-Gustaf.

– Det blir isolerade uterum av hög kvalité som kommer kunna användas året runt. Samtidigt behåller vi vår prisprofil, inte extrembilligt men prisvärt. Uterummen ska dessutom vara enkla att montera ihop för vem som helst.

Lite åt IKEA-hållet då?

– Ja, det här blir uterummens svar på IKEA:s hyllan Billy!

Med det här kompletterande affärsområdet hoppas Carl-Gustaf kunna bygga upp fler kundkontakter och nå nya målgrupper. Och ambitionsnivån är hög.

– Det låter kanske kaxigt, men målet är att uterummen om tre-fyra år ska ha lika stor omsättning som vår fönsterförsäljning.

Kronfönster har sedan starten 2005 varit en riktig framgångssaga med en näst intill explosionsartad försäljningsökning år efter år. 2017 har dock i det avseendet varit något av en besvikelse. Medan företaget behåller sin stora dominans när det gäller PVC-fönster så har aluminium- och träfönsterförsäljningen ännu inte riktigt tagit fart på allvar. Men inför 2018 har Kronfönster rustat för ett nytt språng uppåt.

– Vid årsskiftet släpper vi vår nya hemsida och webbshop. Dessutom har vi ett nytt affärskoncept där vi ännu mer betonar vårt småländska ursprung.

Annons

2018 kommer även innebära nyheter på det privata planet. Sexbarnspappan Carl-Gustaf väntas nämligen bli sjubarnspappa i januari.

– Det kan låta väldigt mycket, men det är fantastiskt lärorikt och givande med barn.

Med så många barn blir det många julklappar kan man förstå, men vad önskar du för egen del i julklapp?

– Samma önskning som alltid, snälla barn och en snäll fru. Och det brukar jag alltid få!

Som entreprenör och affärsmän ut i fingerspetsarna kan Carl-Gustaf förstås inte låta bli att smyga in ett litet julklappstips:

– Ett uterum vore väl en perfekt julklapp för många? Det går att beställa att redan nu. Eller kanske ett fönster, men de får förstås inte vara inslagna!

David FärdighSkicka e-post
Så här jobbar Vxonews med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons