Flera vägar kan få sänkt hastighet
Trafikverket vill sänka hastigheterna till 80 kilometer i timmen på riksväg 23, 27 och 30. De anser att vägarna blir tryggare och säkrare om hastigheten sänks på de vägar som inte har någon mittseparering. De vägar som redan har eller där det planeras en mittseparering ska hastigheten istället höjas.
Trafikplaneringschef i Växjö kommun, Per-Olof Löfberg vill inte veta av någon hastighetssänkning och menar att trafiksäkerheten skulle bli bättre om alla vägar fick en mittseparering istället för hastighetssänkning. I en skrivelse till trafikverket som är undertecknad honom och kommunchef Monica Skagne anser de att riksvägarna har en avgörande betydelse för näringslivets utveckling samt att de är viktiga för dagliga personresor och kollektivtrafiken.
De hänvisar till Sverigeförhandlingen, som är till för att knyta samman och minska restiderna. Skulle förslaget om en sänkt hastighet gå igenom gör man precis tvärt om. De välkomnar minskade restider och koldioxidutsläpp, men menar att de föreslagna åtgärderna inte kommer leda till varken eller.
"Att i detta sammanhang försämra restiderna för person- och godstransporter i det funktionellt prioriterade vägnätet genom att sänka hastigheterna istället för att öka trafiksäkerheten genom investeringar vore direkt olämpligt", skriver de.
Charlotte Stjernkvist