För Bo Jaltner är julen högsäsong
Magazinet besöker Bo Jaltner i hans showroom på Norra Esplanaden där såväl stora som små prylar breder ut sig på bord och hyllor. En av de verkligt små men finurliga sakerna är den lilla miniatyr-fläkten som startar om man kopplar den till mobiltelefonen.
– Den funkar till både Iphone och Samsung. Väldigt smidigt om man snabbt behöver lite svalka i en varm miljö!
Bo var länge verksam inom modebranschen som inköpare av damkonfektion. Han åkte på mässor runt om i Europa, valde ut tyger och byggde upp kollektioner åt klädkedjorna. Men i slutet av 90-talet tröttnade han.
– Tillverkningen flyttade allt mer till Asien, vilket innebar längre resor. Jag hade gjort många vändor Asien-Europa under cirka 30 år och började bli trött på dessa ständiga resor.
1999 började Bo istället inom branschen profilkläder och reklam, först som anställd under några år och senare med egna företaget 1:st Promotion. Efter att tidigare mestadels rest runt utomlands så hade Bo inget kontaktnät i Växjö att tala om. Lösningen blev att börja gå på olika nätverksträffar.
– Jag gick med i BNI, vilket visade sig vara klockrent! Där fick jag snabbt många kontakter. Bland annat träffade jag Stanley Ekros på Eklunden Grafiska, och då föddes idén att starta 1:st Promotion tillsammans med just Eklundens Grafiska. Jag har även varit en flitig besökare på Nätverket Expansiva Växjös frukostträffar. Det är definitivt något jag kan rekommendera om man vill bygga upp ett nätverk.
I sin yrkesroll åker Bo mycket på mässor och köper in produkter som han tror kommer gå hem som gåvor hos både företag och privatpersoner. Det kan handla om såväl jubileumsgåvor som sommargåvor.
– Många företag ger sina anställda en gåva innan semestern. Exempelvis handdukar eller en solstol med företagets logotype och en personlig hälsning.
Sommaren i all ära, men det är förstås julgåvorna som är den stora biten för Bo och hans kollegor inom profilreklamsbranschen. För Bo börjar de första beställningarna strömma in redan i augusti för att sedan kulminera nu under oktober och november månad. Något som blivit allt populärare de senaste tio åren är gåvokort. Företagen ger sina anställda ett kort innehållande en länk/katalog med ett brett urval av produkter, exempelvis inom husgeråd, inredning, smycken och tidsskriftsprenumerationer. Den anställde kan där fritt välja sin egen julgåva bland hundratals alternativ.
– Där finns även möjligheten att skänka gåvosumman till stadsmissionen.
Gåvobrevet kombineras ofta med en tilläggspresent.
– Då får de anställda dels en liten present direkt på plats, kanske ett par glas, och därefter själva gåvokortet där de kan göra sitt val i lugn och ro när de kommit hem. Det brukar vara mycket uppskattat.
Maxbeloppet för gåvor till personalen ligger idag på 360 kronor. Skulle man hamna över denna magiska gräns aktiveras löne- och förmånsbeskattning.
– En enda krona för mycket får stora konsekvenser skattemässigt. Leverantörerna är därför väldigt duktiga på att få fram gåvor som hamnar precis under 360 kronor.
Vilka är då de populäraste julgåvorna? Jo det stora intresset för fina köksknivar och glas håller i sig konstaterar Bo. Smidiga resväskor med karbinmått anpassade för alla världens flygbolag är också mycket gångbart, särskilt till anställda som reser mycket i tjänsten. En annan mycket funktionell produkt är brandfilten.
– Den borde finnas i varje hem. Om det börjar brinna på spisen lägger man filten över och så är branden kvävd.
Gällande trender så tycks det vara guld och mässing som gäller i år.
– Det där varierar från år till år. I fjol var det mycket koppar och innan dess silver. Men inför den här julen är det guld och mässing som dominerar.
Vad önskar du själv i julklapp?
– Jag är väldigt förtjust i porslin. Sedan är glögg-kannan en trevlig julklapp som jag också kan tänka mig på julafton.