Företag i Växjö satsar på nativeannonser
[h5u0rfqy] Native innebär att det är marknadsföring utformad som en artikel, i en naturlig del av den miljö där den förekommer. För APP har det varit Smålandsposten som är miljön och texten har skrivits för att vara relevant för Smålandspostens läsare. Både APP och deras reklambyrå ser uppenbara fördelar med Nativeannonsering.
– Nativeannonsering utesluter inte vår övriga marknadsföring. Den senaste nativeannonseringen vi genomförde var en förstärkning av en större kampanj, där vi kunde ge vår målgrupp mer fakta och fördjupning i vårt erbjudande, säger Amanda Öman på APP. Man upplever att läsarna är positiva och att man har fått tid med målgruppen.
Deras nativeannons publicerades på smp.se och vxonews.se. APP är verksamma i städer med stark tillväxt och syftet med den senaste kampanjen var att berätta mer om Växjös nya byggnad och landmärke ICON. Filmen i nativekampanjen fick över nio timmars visningstid. Både APP och deras reklambyrå kan tänka sig att använda native i sin kampanjmix igen.
Svenska företag ökade investeringen i nativeannonsering i sina marknadsföringsbudgetar dramatiskt under 2016. Man ökade från 100 till 200 miljoner kronor. Det visar fakta från IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik), som kartlägger den svenska reklammarknaden.
– Vi har bara sett början på native och märker av att det är en kraftigt stigande trend i Sverige i alla möjliga branscher. Elbolag i Kristianstad, livsmedelsförtag i Borås och banker i Karlskrona är bara några exempel, säger Maria Thuresson, försäljningschef på Smålandsposten.
– En del kunder kommer med en färdig text och andra får hjälp att skriva det de vill förmedla. Oavsett vilket, är det viktigt att man tänker på läsaren. En bra nativeannons är relevant för läsaren. Den berättar, tipsar och fördjupar.
Den här texten skriver vi för att fler personer på företag i Kronoberg ska få veta vad nativeannonsering är och att de kan prova på den här typen av marknadsföring i lokal miljö. Detta oavsett om man samarbetar med en reklambyrå eller inte.
Det är viktigt både för Smålandsposten och för annonsören att det är tydligt för läsaren vem som är avsändaren i artikeln. Branschorganisationen TU Medier i Sverige, där Smålandsposten är medlem, är tydliga med vad som gäller. ”... det finns inga mellanlägen – antingen är det marknadsföring eller så är det inte. Och då ska detta klargöras tydligt. Ingen ska leva i villfarelse om vad som är vad.” skriver TU på sin hemsida.
Eftersom det alltid är en tydlig markering att innehållet kommer från en annonsör, upplever läsarna det ganska eller mycket enkelt att uppfatta innehållets avsändare/sponsor. Det svarar 96% av läsarna i en läsarpanel i Gota Medias senaste undersökning av en nativeannons. Samtidigt avbryter det inte läsaren, då man stannar kvar på nyhetssajten eller tidningen man läser. I samma undersökning svarar också 74% av läsarna att innehållet gjorde dem positiva till annonsören.
Nativeannonsering är en del av det bredare begreppet content marketing, men avgränsas genom det faktum att native alltid är betalt utrymme. Nativeannonsering är alltså inte samma sak, utan kan snarare ses som en del i företags content marketing-strategi. Sättet att förmedla sitt budskap i en nativekampanj handlar om relevant innehåll, precis som i all content marketing.
Smålandspostens marknadsavdelning var tidigt ute med att erbjuda Nativeannonser till sina kunder.
– Våra läsare bor och verkar i området och är hungriga på historier kring lokala företag, fortsätter Maria.
Native
En annons som till sin utformning liknar redaktionellt innehåll och som distribueras på medieföretagets plattform. En naturlig och relevant del av den miljö där den förekommer.
Innehåll som
• Utbildar
• Berättar
• Fördjupar
• Tipsar
Så kan du köpa nativeannonsering med Smålandsposten
Digitalt: smp.se och vxonews.se med puff från startsidan och en egen artikelsida som är delningsbar i sociala medier. Normal kampanjlängd är 1-2 veckor.
Print: Halvsida eller helsida i Smålandsposten. 1-2 införanden med fördel i samband med digital kampanj.