Annons
Nöje

Han lämnar Blondinbella för nya äventyr

Publicerad 16 februari 2016
Foto: Privat
Foto: Privat

Efter sju år som sociala medieansvarig för Isabella Löwengrip, eller Blondinbella som de flesta känner henne vid tackar Mirza Bico från Växjö för sig. Nya äventyr väntar för det 20-åriga sociala medieundret.

– Jag slutar jobba den 29 februari. Sedan ska jag satsa mer på mitt Instagramkonto men jag har också fått en del jobberbjudanden lite här och där. Jag har också planer på att vara konsult åt andra företagare och hjälpa dem med deras sociala medier, säger han.

Annons

Jobbet som social media manager hos Blondinbella skaffade han sig redan som 14-åring. Arbetet går ut på att driva alla hennes kanaler, allt från facebook till bloggen. Kommentarer ska modereras och trollen ska sållas bort. Trafiken ska analyseras och slutsatser om vad som går bra och vad som går dåligt ska dras. Åren beskriver han som spännande och "skitbra".

– Det känns bra men läskigt att sluta. Jag har utvecklats en jäkla del, både som person och inom yrket. Det har ju gett mig mycket möjligheter till andra grejor och nya möjligheter inom nöjesbranschen. För varje år som gått har jag fått ta mer ansvar vilket har bidragit till att jag mognat snabbare, säger Mirza Bico.

Blondinbella själv rekommenderade honom att gå vidare. "Han har skött och väglett mig i min närvaro i sociala medier och har verkligen blivit grym på det han gör, så pass bra att jag själv rekommenderade honom att gå vidare för han är otroligt duktig", skriver hon på sin facebook.

Arbetet hos Blondinbella har också hjälpt honom att bygga upp hans eget varumärke. Bredvid jobbet har han ägnat sig åt hans Instagramkonto ellentvshow. Varje dag delar han med sig av humoristiska bilder och klipp till sina 1,2 miljoner följare världen över. Antalet följare ökar stadigt med cirka 100 000 personer i månaden. Ungefär hälften av dem är internationella.

När han startade kontot lade han endast upp citatbilder på den amerikanska TV-profilen Ellen DeGeneres, men tröttnade ganska snabbt på det. Efter en vecka lade han ner kontot. Veckan efter hittade han en rolig bild och lade upp den. Rätt var det var hade han 50 kommentarer och 300 likes.

– Det bara ökade och ökade. Då nischade jag in mig på namnet. Strategin är att det ska vara lite speciellt, att ha ett unikt namn så man blir nyfiken och kollar in vad det är.

Instagramkontot har öppnat upp en hel del dörrar för honom. Under musikhjälpen 2015 auktionerade han ut en tävling där budvinnaren får vara med i en video och få en shoutout, eller att få sitt eget konto marknadsfört.

– Jag har försökt att göra välgörenhet på det och inte bara lägga ut bilder för skojs skull. Jag tjänar ju pengar på mitt Instagramkonto, säger han.

Pengarna tjänar han via företagare, mest internationella, som hör av sig till Mirza och vill köpa ett inlägg där de kan synas.

– I USA kör man timvis. En del betalar 300 dollar för en timmes visning på min sida. Efter en timme tar man antingen bort inlägget eller så förnyar de och skickar över mer pengar. Man bara fortsätter så. Jag kör ett lite annorlunda sätt om man jämför med andra svenska profiler på Instagram, säger han.

Annons

Varför det gått så bra för honom har han inget svar på.

– Jag har det nog bara i fingerspetsarna. Samtidigt så har det bidragit mycket till att jag var social media-ansvarig hos Blondinbella. Folk känner igen hennes namn och kopplar de med att det är bra material.

I framtiden drömmer han om att ha en stor sociala mediebyrå med flera anställda och att hjälpa unga människor att utveckla sig inom sociala medier. Men målet för Instagramkontot ligger närmare än så. Innan sommaren ska han ha 1,5 miljoner följare.

– Och innan året är slut ska jag ha två miljoner följare. Definitivt.

Charlotte Stjernkvist

Så här jobbar Vxonews med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons