Annons

Himmel och helvete

Letar du efter en sportbil som gör grannarna gröna av avund? Tja, då kommer Mercedes-AMG GT R som en skänk från ovan – om du har en välfylld plånbok vill säga. Grundpriset är 1 660 000 kronor och specialkulören ”Green Hell ” plussar på kalaset med 83 900 kr. Ingenjörerna bakom tyskarnas fjärde världsmästerskapstitel i Formel 1 har tagit fram en körmaskin som balanserar mellan himmel och helvete.
Tyskland • Publicerad 7 januari 2018
Detta är en recension i Vxonews. En recension är en kritikers bedömning av ett konstnärligt verk.
Foto: CNP Media

”Die grüne Hölle” sträcker sig 20,8 kilometer och bjuder på 73 skräckinjagande kurvor med 300 meters höjdskillnad. Smeknamnet ”det gröna helvetet” har sitt ursprung från Eifelbergen eftersom det är mitt i den illgröna skogens dalgångar som världens mest mytomspunna racerbana slingrar sig fram: Nürburgring.

Rekord på nordslingan

Annons

Där har du också lösningen till varför lacken på GT R döpts till ”Green Hell”. Tysken är nämligen den snabbaste gatregistrerade sportbilen som bemästrat Nürburgrings ökända nordslinga med rekordtiden 7 minuter, 11 sekunder och 9 hundradelar. Det är tio sekunder snabbare än Ferrari 488 GTB och italienskan är till råga på allt 340 tusenlappar dyrare. Plötsligt framstår Mercan som prisvärd och det är inte varje dag vi skriver det om en kärra som kostar 1,7 miljoner i grundutförande. Kvaliteten är enastående och den cockpitliknande förarmiljön kan få vem som helst att känna sig som Lewis Hamilton. Ratten är greppvänlig och de skålade sportstolarna håller kroppen i ett järngrepp. Vill man ytterligare förstärka racingkänslan så kan vi rekommendera ”Track Package” för 23 000 kronor och då ingår såväl fyrpunktsbälten som en fabriksmonterad störtbur.

Foto: CNP Media

Färgglad historia

Det är klart som korvspad att Mercedes-AMG GT R ska provköras på bana – men vi hoppar Nürburgring till förmån för en relativt nybyggd racerbana. Bilster Berg ligger strax utanför tyska Paderborn och bansträckningen slår nästan knut på sig själv. Först måste vi bara skriva under handlingar som fritar Mercedes från allt ansvar och sedan är det ”showtime”. Banan börjar med en kort raksträcka och därefter en skarp höger följt backar upp och backar ner. Här trivs dubbelturbo V8:an på 585 hästar och 700 Newtonmeter som fisken i vattnet och den sjuväxlade dubbelkopplingslådan arbetar blixtsnabbt. Det finns kraft i överflöd och noll till hundra km/h rullar på 3,6 sekunder medan toppfarten är snubblande nära 320. Siffror som inte bara gör grannarna gröna av avund, utan färgar även ansiktet grönt på eventuella medpassagerare – av illamående.

Foto: CNP Media
Johannes Gardelöf
Bengt Dieden
Annons
Annons
Annons
Annons