Annons

Hon vill skapa varuhusmagi i city

En känsla av lyx. Det är intrycket Åhléns varuhuschef i Växjö vill ge sina kunder.
Publicerad 21 juni 2017
Foto: Nadia Hagberg
Foto: Nadia Hagberg

– Varje gång en kund kommer in vill jag att denne ska känna att: Wow, här händer det grejer! Jag får se något nytt varje gång jag svänger förbi, säger Hanna Grahm.

Sedan ett par månader tillbaka är Hanna Grahm varuhuschef på Åhléns i Växjö. Men trots att hon är rätt ny på posten är hon inte ny i varuhuset.

Annons

– Jag började som säljare här i Växjö år 1999. Förra året blev jag varuhuschef i Värnamo men nu är jag tillbaka igen, berättar hon.

Växjövaruhuset står inför stora förändringar och vissa av dem syns redan. Många nya märken ska in genom konceptet shop in shop, det vill säga att olika märken får egna små avdelningar i butiken.

– Vi vill skapa varuhusmagi och att kunden ska uppleva butiken som lyxig och exklusiv, säger Hanna Grahm.

Åhléns i Växjös senaste nyhet var ett ekologiskt hudvårdsmärke. I höst väntar ännu fler märken. Speciellt på damsidan.

– Men vilka det är kan jag inte avslöja ännu.

Att driva ett varuhus är en utmaning. Hanna Grahm ser till att det finns personal på plats, att de har ett passande schema och att budgeten hålls. Hon har också ansvar för miljön, bland annat förändringen med shop in shop-satsningen.

– Det är ett väldigt givande jobb. Jag har växt mycket och lärt mig massor.

En annan utmaning är fortsatt utveckling i centrum. Växjö citysamverkan, som drivs av kommunen, fastighetsägare och handeln, jobbar aktivt med ett levande city.

– Det är svårt, men jag känner ett stort förtroende för Växjös centrumutvecklare Karin Bååth. Hon har många bra idéer vilket ger mig stora förhoppningar. Men det krävs engagemang från oss butiker och varuhus. Vi måste våga ta ansvar för handeln i city.

Flera satsningar är på gång i centrala Växjö. Snart flyttar H&M och deras nya koncept in i Affärshuset Tegnér. Även Linnégallerian får nya hyresgäster.

– Allt som satsas i stan är bra och jag tror att alla gynnas av vad som är på gång, säger Hanna Grahm.

Nadia HagbergSkicka e-post
Så här jobbar Vxonews med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons