Inga tavlor av Mazda
CX-5 har varit med sedan 2012 och har med åren blivit en av Mazdas viktigaste produkter då bilmodellen står för 25 procent av den totala försäljningen. Nu är det således dags för en helt ny generation och frågan är hur mycket bättre den populära suven blivit?
Intryck som varar
Konkurrensen är stenhård i segmentet stora mellanklassuvar och ska man slå sig in här gäller det att ha den senaste tekniken och modernaste designen. Mazda har lyckats tuffa till CX-5 och kikar vi på formgivningen så har grillen blivit bredare med en större kromlist. Profilen med sina markerade hjulhus ger intrycket av en tuff terrängbil, även om man bara valt den framhjulsdrivna versionen. Men det går inte att komma ifrån att testbilen trivs bäst på asfalt trots att markfrigången är terrängbetonad.
Vi hoppar in bakom ratten och konstaterar att inredningen har fräschats upp betydligt. Materialen känns genomgående mindre plastiga samtidigt som instrumenteringen fått sig ett lyft. Det höga insteget i kombination med de komfortabla framsätena ger en känsla av trygghet och man sitter nästan lika bra i baksätet som kan fällas 40/20/40.
Mästerverk på hjul
När vi för första gången bekantade oss med CX-5 klagade vi på den dåliga bakåtsikten och det gör vi även nu. Sikten snett bakåt är nästintill obefintlig, men som tur är finns backkamera att köpa till. Motorerna är desamma som i föregående generation, vilket betyder bensinare på 160, 165 respektive 194 hästkrafter samt dieslar på 150 och 175.
Vi körde den fyrcylindriga bensinmotorn på 165 hästar vars grundpris startar från 244 900 kronor. Ett prisvärt alternativ till många konkurrenter och dessutom ingår tio års garanti i affären. CX-5 har en skön balans mellan nyttighet och flärd, vilket gör att den passar utmärkt här i natursköna Toscana där det kulliga landskapet kantas av kurviga vägar.
Mazda har tagit ut svängarna ordentligt och nya CX-5 är ett nytt mästerverk på hjul. Det är tydligen ingen större konst för Mazda.