Jennifer tog steget in i familjeföretaget
Mjölkchoklad, denna goda dryck var nog det som Jennifer mest förknippade med familjeföretaget Autoverkstaden under ungdomsåren.
– När jag som barn hälsade på i bilhallen blev jag alltid väl omhändertagen och jag brukade bli bjuden på mjölkchoklad. Och sen var det förstås även en plats där jag kunde dryga ut veckopengen genom att putsa fönster, rensa ogräs, sitta i receptionen eller hjälpa till vid inventeringen.
Men bilar var Jennifer inte särskilt intresserad av utan istället gjorde hon en yrkeskarriär inom skolan, bland annat som studievägledare och marknadsförare. Men så för några år sedan väcktes tanken på att engagera sig i familjeföretaget.
– Jag kände en lust efter att få syssla med affärer och att utveckla mitt ledarskap. I både skola och bilbransch handlade det om att bygga relationer men i skolan gör man ju inte så många affärer, och det ville jag utforska.
En söndagskväll 2013 åkte därför Jennifer hem till pappa Sven-Olof och knackade på dörren.
– Jag frågade om det fanns plats för mig att jobba i företaget.
Vad blev hans reaktion?
– Han blev nog överraskad men svarade ja. Sen började jag jobba deltid på Autoverkstaden, inledningsvis en dag i veckan.
Autoverkstaden startades av Jennifers farfar 1936 och är ett företag med en stark kultur, och att komma in i ett familjeföretag med gamla, starka traditioner kan innebära en utmaning. Men Jennifer kände sig säker på sin relation med Sven-Olof.
– Ja, vi hade ju övat i 40 år på att ibland bli ovänner och än så länge har vi alltid blivit vänner igen. Så det var inget dramatiskt.
Idag är Jennifer etablerad inom Autoverkstaden, och är platschef på företagets anläggning i Karlshamn. Från bostaden i Växjö kör hon dagligen ner till Blekinge och har vissa bestämda rutiner.
– Det första jag gör är att gå och säga god morgon till samtliga medarbetare. Därefter går jag in i bilhallen och kollar så att allt är i ordning och förberett inför öppningen klockan nio och sedan går jag in på kontoret och kollar statistiken över den senaste dagens försäljning.
Autoverkstaden säljer märkena Opel och Hyundai.
– Opel har fram tills nu främst tilltalat 55 plus, men vi ser att vi får allt fler yngre kunder. Hyundai är en något mer exklusiv och dyrare bil med en yngre målgrupp, mestadels personer mellan 35 och 55.
Vad är positivt respektive negativt med att jobba inom bilbranschen?
– Det negativa är att mycket av marknadsföringen och profileringen är centralstyrd uppifrån. Jag hade önskat att vi kunde bestämma mer lokalt, exempelvis utformning av kampanjer. Det positiva är engagemanget, alla människor har någon form av relation till bilar. Bilen är en viktig del av människors vardag och våra kunder delar ofta med sig om de är nöjda med service eller inköp. Till exempel händer det varje vecka att vi får fikabröd från nöjda kunder.
Hur ser du på framtiden?
– Jag vill absolut vara med och styra skutan in i framtiden. I exakt vilken roll vet jag inte, men det händer mycket spännande i bilbranschen just nu och drivkraften är att optimera både kund- och personalnöjdheten.
Men Jennifer är inte bara verksam i affärslivet utan är också en scenestradör av rang. På fredag är hon för tredje året i rad konferencier på Näringslivsgalan i Tingsryd.
– Jag älskar att stå på scen! När jag blev tillfrågad första gången 2015 blev jag överraskad, men tackade ja direkt.
Årets Näringslivsgala bygger på ett nytt koncept och det kommer bli ett tempostarkt och underhållningsspäckat event på temat mångfald.
– Det blir allt från körer och balett till Eddie Meduza!