Övernaturliga krafter
Det är många som funderar över livets svåra frågor. Varför heter det rusningstrafik när bilarna kör som långsammast? Varför finns det flytvästar i alla flygplan när det hade varit bättre med fallskärmar. Varför säljs det så mycket raffiga underkläder när det sägs att kärleken är blind och varför köper inte människor som klagar på livets laster en pickup?
Designed in Stuttgart
Tja, även när nya Mercedes X-klass hade världspremiär så fanns det en rad frågetecken gällande den snabba utvecklingstiden och inte minst märkesidentiteten. I princip har allt från det rambyggda chassit till maskineriet hämtats från Nissan Navara och båda flakbilarna tillverkas jämsides i Spanien. När vi äntligen lägger arbetshandskarna på pickupen kan vi konstatera att dubbelhytten bjuder på tydliga Merca-vibbar. Den stjärnprydda ratten, den lilla pucken över det runda multifunktionsvredet, växelspaken och pekskärmen – allt naturligtvis ”designed in Stuttgart”. Jämfört med Navara är bland annat sittkomforten bättre, flaket lite längre, maxlasten något högre och dragkrok är standard. Så långt har tyskarna fått till det på ett fullt godkänt manér.
Case closed
Mercedes har döpt sin kaxiga pickup till 250d, men det handlar enbart om märkets nomenklatur. För under huven arbetar samma dieselspis med dubbelturbo som i Nissan Navara på 2,3-liter och 190 hästkrafter. Detsamma gäller den utmärkta sjustegade automatlådan och det är snarare bättre att fråga sig vad som är unikt för halvtysken? X-klass har bland annat fått bättre ljudisolering, en mer framskjuten vindruta, skivbromsar runt om och en något bredare spårvidd. Därmed känns X-klassen snäppet skönare att köra samtidigt som fyrhjulsdriften med lågväxel gör att pickupen tar sig fram utan problem i terrängen. Grundpriset börjar från 394 900 kronor men är du företagare och får dra momsen så hamnar summan istället på 315 900. Slutomdömet blir att nya X-klass känns lika mycket Mercedes som Nissan och därmed säger vi som FBI-agenterna i Arkiv X. Case closed!