Annons

Prenumerera på nya XC40

Världspremiären av Volvo XC40 genomfördes samtidigt i Stockholm och trendkänsliga Milano - men försäljningen omfattar hela världen. För om allt rullar Volvos väg så ska försäljningsvolymen öka till 800 000 bilar år 2020 och viktigaste kuggen i det hjulet är nya XC40. Premiumsuven måste bli succé och därför har man tagit i så byxorna spricker. Förutom en helt ny bil så presenterades också en ny form av prenumeration.
Stockholm/Milano • Publicerad 10 oktober 2017
Foto: CNP Media

Volvo XC40 är en sprillans ny bil i ett för tillverkaren helt nytt segment och senaste gången det inträffade var med XC60 för nästan tio år sedan. Under tiden har mycket vatten runnit under Älvsborgsbron och hela bilvärlden har förändrats. Därför presenterades samtidigt ”Care By Volvo” som är en helt ny form av prenumeration - på bilar.

Foto: CNP Media

Integrerad karta

Annons

Volvo XC40 har konstruerats från ett blankt papper och mäter 443 centimeter på längden – alltså 26 centimeter kortare än storebror XC60. Motorhuven ger ett upprätt intryck och den höga sidolinjen med relativt stora dörrar och mindre glasytor för till viss del tankarna till Land Rover Evoque. Visningsbilen är dessutom utrustad med 20-tumsfälgar, vilket förstärker det kraftfulla intrycket. Fördelen med att bygga på höjden är att kompakta yttermått kan kombineras med relativt goda innerutrymmen.

Sittkomforten är riktigt bra i XC40 och interiört erbjuds flera tuffa dekorpaneler där speciellt en sticker ut från mängden. Den är nämligen i svart gummi med en tredimensionell karta över Göteborg. Men faktum är att bilen tillverkas i belgiska Gent.

Foto: CNP Media

I väntans tider

Precis som vid de senaste lanseringarna så börjar Volvo från toppen och de första versionerna är fullsmetade med det mesta av det bästa. Inledningsvis är det de fyrhjulsdrivna varianterna av D4 och T5 som gäller i utrustningsnivåerna ”Momentum Intro” samt ”R-Design Intro”. Det innebär att grundpriset med dieselfyran på 190 hästkrafter börjar från 398 900 kronor medan bensinfyran på 247 hästar går loss från 416 900. Båda går att förbeställa nu - men levereras tidigast under första kvartalet nästa år.

Foto: CNP Media

Vill du komma lindrigare undan så är det bara att hålla humöret uppe och invänta modellår 2019. Då kommer prispressare med såväl framhjulsdrift som trecylindriga motorer och vips hamnar priset under 300 000 kronor.

Undrar du slutligen över ”Care By Volvo” som är ett nytt sätt att ha bil på? Tja, det hela är en form av prenumeration där allt ifrån försäkring till service ingår och efter 24-månader så byts bilen mot en ny. Månadskostnaden ligger på 6 699 kronor så hur man än vänder och vrider på saken så blir inte nya XC40 något billigt nöje.

Johannes Gardelöf
Willy Priske
Så här jobbar Vxonews med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons