Annons

Romeo och Giulia

Kärlek och passion är genomgående teman i historien om Romeo och Julia. Detsamma gäller förstås det italienska bilmärket Alfa Romeo som är älskat världen över för sin design, körglädje och vackra motorsång. Epitetet familjebil känns däremot nästan som en skymf mot märket - men med Giulia försöker Alfa att blanda kärlek och passion med ett mer praktiskt bilägande. Resultatet är faktiskt inte så tokigt.
Publicerad 5 augusti 2017
Foto: CNP Media
Foto: CNP Media

Alfa Romeo kan stoltsera med en gedigen historia som har mer än 100 år på nacken. Grunden lades 1910 när några italienska entreprenörer startade ”Anonima Lombardo Fabbricia Automobil” i Portello utanför Milano och fem år senare köptes ALFA av Nicola Romeo. Därmed föddes Alfa Romeo.

Dieselmotorer i Alfa

Annons

Giulia är av modernt snitt, men samtidigt har Alfa lyckats trycka in några av märkets viktigaste kärnvärden. Designen pratar utan tvekan italienska och att det är en Alfa Romeo som vi får bekanta oss med råder det ingen tvekan om. Däremot finns det delade meningar kring volymmodellernas motorer - nämligen dieselfyror! Den så kallade JTDM–motorn vars grundpris startar från 305 000 kronor har i basversionen 150 hk och erbjuds bara med en sexväxlad manuell låda. Maskinen känns ärligt talat lite för svag för att leva upp till bilens vägegenskaper. Fast det åtgärdas snabbt med hjälp av 180 hästar och en ny åttastegad automatlåda. Vips blir motorljudet vassare, sprinten 0-100 km/h rullar på rappa 7,1 sekunder och merkostnaden hamnar på exakt 50 000.

Lyckad balansgång

För att fortsätta på det italienska spåret så är Giulia bakhjulsdriven med en perfekt 50/50-balans av den låga tjänstevikten på 1 445 kilo. Motor i aluminium, skärmar och motorhuv i lättmetall samt en kardanaxel tillverkad av kolfiber bidrar till ett klassledande vikt/effekt-förhållande. Giulia lever med andra ord upp till att förmedla Alfa-generna trots dieselspisen och för alla bensinälskare finns en turbofyra på 200 hästkrafter. Denna, tillika största dieseln, går även att få i fabrikstrimmat Veloce-utförande. Toppversionen är däremot helt galna Giulia Quadrifoglio som begåvats med en sexa på 510 kusar. Pris? 690 000 kronor. Vad är det då som talar för att Giulia har kvaliteter som familjebil? Tja, exempelvis en rekordbra säkerhet med fem stjärnor i Euro NCAP. Lägg därtill fri service i tre år eller 4 500 mil och devisen ”La meccanica delle emozioni” så känns den äkta kärleken inte alltför avlägsen.

Willy Priske

Så här jobbar Vxonews med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons