Annons
Växjö

Så blir Växjös nya stationsområde

Ett helt nytt stationsområde tar form i Växjö. David Johansson, Växjö kommuns projektledare för utvecklingen av stationsområdet, kan konstatera att den södra delen nu snart är klar medan den norra delen med bygget av Växjös nya kommunhus tar sin början.
– Det ska stå klart 2021. Därefter följer bygget av bostäder och butiker på nuvarande bussterminal. Till 2025 ska sedan hela stationsområdet vara färdigbyggt.
Växjö • Publicerad 1 maj 2018
Foto: Nadia Hagberg

Magazinet träffar David dagen efter att Växjö Lakers blivit svenska mästare i ishockey och staden har fullt upp med att fira sina hjältar. Men det är inte bara inom idrotten som Växjö utmärker sig och ligger långt framme. Utformandet av Växjös nya stationsområde är till exempel något som väckt stor uppmärksamhet långt utanför kommungränsen.

– Vi tar emot många studiebesök, särskilt från andra kommuner runt om i landet. Att göra om stationsområden ligger i tiden. Många städer har gamla övergivna godsbangårdar som utgör tomma ytor mitt i centrum. Att som Växjö göra om dessa till en attraktiv stadskärna med bostäder, handel och torg är något som många sneglar på.

Annons

Omdaningen av Växjö stationsområde tog sin egentliga början med bygget av World Trade Center, ett projekt som inledningsvis var kontroversiellt och väckte motstridiga känslor. Idag utgör WTC bara en av många pusselbitar när hela den södra delen av stationsområdet bebyggts.

– Totalt handlar det om cirka 430 bostäder.

De flesta har gjort tummen upp när södra stationsområdet fått en färgglad inramning bestående av diverse bostadshus.

– Det har också inneburit att Södra Järnvägsgatan fått ett rejält lyft!

Vid den södra angöringsplatsen av Västerbron pågår nu utformningen av det som ska bli Västerbrotorget, som bland annat inkluderar en stor och lyxig cykelparkering.

– Totalt blir det där runt 100 cykelplatser. Torget kommer även ha markvärme, vilket innebär att det blir garanterat snöfritt året om. Allt ska enligt planerna vara klart innan semestern.

Drottninggatan som löper längs med järnvägsspåret utgör numera huvudangöringsplatsen för resenärer som kommer eller ska hämtas med bil. Det är också där som resenärerna hittar taxibilarna.

– Taxins placering har varit något luddig och Trafikverket har släpat efter när det gäller informationsskyltar, men det som gäller nu och framåt är att taxibilarna ska stå på Drottninggatan vid Västerbron.

Om det mesta börjar bli färdigbyggt på den södra sidan så är förändringsarbetet bara i inledningsstadiet på den norra sidan. Rivningen av det gamla resecentret är igång och det förberedande schaktarbetet inför byggandet av det nya, omtalade kommunhuset startar inom kort.

– Sedan kommer bygget pågå till 2021 då kommunhuset med den nya stationen ska stå klar.

Annons

Efter en smått kaotisk tid då en ny tillfällig station byggdes upp på fem veckor och stadsbussarna omdirigerades till Stortorget väntar nu en lugnare period.

– De kommande åren väntar inga större förändringar för resenärerna. Kommunhuset byggs men de avspärrningar och trafikomläggningar som är nödvändiga har redan gjorts. Nu blir det ett andrum.

Är det många som ringer och stället frågor om förändringsarbetet?

– Ja, folk undrar om såväl stort som smått. Det händer exempelvis att äldre människor utifrån som ska till lasarettet ringer och oroligt undrar om det fortfarande går att ta sig fram dit med bil. Då får man lugn förklara att Linnérondellen och järnvägstunneln fungerar som vanligt.

Nästa stora etapp av stationsområdet ska enligt planerna påbörjas 2021 när kommunhuset är klart. Då är det nämligen tänkt att det ska börja byggas bostäder och kommersiella fastigheter med butikslokaler på nuvarande bussterminal. Närmast järnvägsspåren blir det sexvåningshus och närmast Norra Järnvägsgatan fyravåningshus.

– Sedan hänger det förstås mycket på konjunkturläget om byggplanerna verkligen kan starta direkt 2021.

Men när det väl startar, vad händer med regionbussarna?

– De flyttas till den östra sidan av stationsområdet, så då kommer det åter bli lite bökigt, åtminstone inledningsvis.

När ska hela stationsområdet vara klart?

– 2025. Så mycket jobb återstår!

Annons

Som ansvarig projektledare håller David dagligen ett vakande öga över stationsområdet.

– Jag åker regionbuss till jobbet, så när bussen stannar här på morgonen brukar jag inleda arbetsdagen med att ta en runda runt stationsområdet och uppdatera mig om läget.

Mycket har hänt på Växjö stationsområde de senaste åren. Passerar man här dagligen är det kanske inte uppenbart, men för besökare som inte varit i Växjö på ett tag så innebär vyn över stationsområdet en remarkabel förändring.

– Jag har sparat ett foto från 2011 innan vi påbörjade arbetet och tog i år en ny bild på exakt samma plats. När man jämför dessa två foton så ser man vilken fantastisk skillnad det är. Stationsområdet har fått ett helt nytt utseende. Andra positiva effekter är att Växjö city och Söder har knutits ihop. Stadsdelen blir en integrerad del av stadskärnan, något som kommer medföra ett stort uppsving med exempelvis ökad handel.

David FärdighSkicka e-post
Så här jobbar Vxonews med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons