Skoda spänner bågen
Indianer brukar av tradition döpa sina barn till det första dom ser efter barnets födsel, exempelvis sittande tjuren eller röda molnet. Vad däremot Skoda såg när de klev utanför fabriksportarna tvistar nog de lärda om. Tjeckerna själva påstår att namnet Karoq kommer ifrån Alutiiq-folket på Alaskas sydkust och deras ord ”kaa'roq” som betyder bil och ”ruq” som betyder pil.
Skjutbara säten
Den stora mängden av bilmodeller gör det svårare att hitta nya namn. Sifferbeteckningarna är slut och nu gäller det att ge sig ut på namnjakt varje gång en ny bil ska lanseras. Skoda Karoq ersätter Yeti och även om det rör sig om en helt ny modell så har suven varit och norpat delar från Volkswagen-koncernens lagerhyllor. Ramarna är givna och bilens utseende är ett bevis på gott designarbete med fina proportioner och bra flyt i linjeföringen. Sittkomforten är god och utrymmena generösa även om det mittersta sätet bak kanske inte är att rekommendera för fullvuxna. Fast med tillvalet Varioflex öppnar sig oanade möjligheter. Soffan bak ersätts då med tre individuella skjutbara stolar som går att lyfta ut för att skapa ett helt plant lastutrymme.
Motorer i sikte
På motorfronten erbjuds bensinare på 115 respektive 150 hästkrafter samt lika många dieslar med precis samma effektuttag. Vi gav oss ut på äventyr med den trepipen som kan bli din för 215 600 kronor. Maskinen arbetar på bra, men får jobba hårt för att få hygglig prestanda då suven väger närmare 1,4 ton. Ska man ge sig i strid med de redan etablerade konkurrenterna kan det vara bra att ha ett ess i rockärmen och det har Karoq. Suven fick nyligen full pott med fem stjärnor i Euro N´CAP:s krocktest. Dessutom ingår tillbehör som isskrapa i tanklocket, paraply under passagerarstolen och löstagbar bagagerumslampa med magnetfäste så den kan användas utanför bilen. Skoda Karoq är med andra ord en förnuftig indian som utan tvekan kommer att ta mark från konkurrenterna.