Annons

Socialt engagemang – trend bland årets UF-företag

Socialt engagemang och en vilja att påverka och göra en insats i samhället är en stark trend bland årets UF-företag. Ett exempel är Hjärteglas UF som säljer dricksglas där barn med hjärtfel ritat motiven.
– 20 procent av vår vinst kommer vi använda för att göra en aktivitet tillsammans med Hjärtebarnsfonden, berättar VD:n Johanna Färm.
Växjö • Publicerad 21 januari 2018
Foto: David Färdigh

Ett stort samhälleligt engagemang präglar många av årets UF-företag. På Skanskagymnasiet i Växjö driver eleverna Johanna Färm, Victoria Carlsson, Alexander Azzi och Sofia Petersson UF-företaget Hjärteglas.

– Vi ville ha ett UF-företag som bidrar till samhället. Jag är själv född med ett hjärtfel så det här är något som jag brinner extra mycket för, berättar Victoria.

Annons

Hjärteglas UF vill uppmärksamma problematiken kring hjärtfel. De har därför låtit barn med svårt hjärtfel rita motiv på temat hjältar och trycka dessa på dricksglas.

– Glas är ju något som används av alla oavsett åldersgrupp. Vi inledde ett samarbete med Elgporslin i Väckelsång som tog fram ett glas utformat för att funka både till vardags och till fest.

Genom Hjärtebarnsfonden i Kronoberg kom Hjärteglas UF i kontakt med sex stycken hjärtsjuka barn, som gjort var sin personlig teckning av en superhjälte. Resultatet är sex stycken glas med var sitt unikt motiv, men med ett rött hjärta som gemensam symbol.

– Med glasen följer också en broschyr där barnen berättar om hur det är att leva med ett svårt hjärtfel, berättar Johanna.

Målet är att sälja 800 stycken glas och försäljningen kommer ske både via hemsida och i samband med event.

David FärdighSkicka e-post
Så här jobbar Vxonews med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons