Annons

Stinger är ingen bisak

Att namnge en helt ny femdörrarscoupé som vässat gadden ordentligt är inte lätt. Diskussionerna gick heta runt direktionsbordet tills något snille kom på - Kia Stinger. Toppmodellen har ju trots allt 370 hästkrafter och med lite aggressiv körstil så blir bensinsexan arg som ett bi. Taggade till max drog vi till Mallorca för att undersöka om koreanen kan utmana den tyska premiumligan.
Mallorca • Publicerad 28 januari 2018
Foto: CNP Media

Kias modelloffensiv fortsätter med ett tillskott som har tydliga Gran Turismo-vibbar. Stinger är ruskigt snygg och ser ju ut att vara en milslukare av rang, vilket är en bra början. Dessutom har inte formen påverkat funktionen alltför mycket – utan det här är en bil som klarar vardagsbestyren, men som ändå kan extraknäcka som ringtaxi på Nordslingan.

Välutrustad korean

Annons

På rätt plats, i rätt tid och med rätt utrustning kan man komma långt i bilvärlden. Kia har därför laddat toppmodellen med allt som är ”state of the art” gällande säkerhet. Vad sägs om aktiv filövervakning, autobroms med fotgängarskydd, trötthetsvarnare och adaptiv farthållare? Alla tekniknördar kan fortsätta att dregla över en smart parkeringsbetjänt, navigation med automatisk skyltskanning, 360-graders kamera och ett utsökt ljudsystem från Harman/Kardon som inkluderar femton högtalare. Det är med andra ord riktigt underhållande att umgås med nya Stinger och man sitter som en kung härligt inbäddad i svart nappaläder. Hela interiören andas exklusivitet med hjälp av äkta aluminiuminlägg och alla som vill komma nära naturen uppskattar säkert takluckan i glas.

Foto: CNP Media

Blommor och bin

Säkerhet och mycket utrustning i all ära - men en korean för hutlösa 514 900 kronor måste även ha ett välbultande hjärta. Det har Stinger i form av en bensinsexa med dubbelturbo på 370 hästkrafter som bjussar på sting så det räcker och blir över. Fyrhjulsdriften biter sig fast i underlaget och hundrastrecket nås på 4,9 sekunder med hjälp av en snabb åttaväxlad dubbelkopplingslåda. För att göra livet i gräddfilen ännu roligare så är stötdämparna elektriskt justerbara och när det är dags att stanna efter att ha toppat 270 km/h så utförs jobbet exemplariskt med hjälp av bromsar från italienska Brembo. Nya Kia Stinger är trots sitt namn ingen bisak – utan kommer snarare att lära tyskarna en hel del om det här med blommor och koreanska bin.

Willy Priske
Johannes Gardelöf
Så här jobbar Vxonews med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons