Svenssons i Lammhult prisades på gala
Utmärkelsen Årets Marknadsförare i Kronoberg har delats ut sedan 1980 av KROM, Kronobergs Marknadsförening. Ordföranden Erik Walden kan konstatera att mycket förändrats inom marknadsföringen genom digitaliseringen och tillkomsten av sociala medier.
– Det har varit väldigt mycket fokus på digitalisering de senaste åren. Men nu upplever jag att vi börjar få ett mer balanserat läge där gammal och ny teknik kompletterar varandra. Företagen använder sig idag av både digitala medier och traditionella marknadsföringskanaler som tv och papperstidningar.
Årets KROM-gala ägde rum på PM Hotel i torsdags kväll. Förutom föreläsningar och mingel så stod två prisutdelningar på programmet. Utmärkelsen Årets marknadsföringsuppsats gick till studenterna Isak Gunnarsson och Gustaf Johansson. Huvudpriset, Årets Marknadsförare i Kronoberg, tilldelades Svenssons i Lammhult, ett klassiskt företag med 119 år på nacken som nu går en ny vår till mötes.
– Svensk design är hetare än någonsin och vi expanderar, berättade marknadschefen Johan Swedenborg och marknadskommunikatören Liselott Korner.
Svenssons i Lammhult har idag 70 anställda plus ytterligare timanställda. Förutom försäljning av möbler så lanserar företaget nu även tjänsten Studio Svenssons.
– Vi erbjuder kunderna att hjälpa till att inreda sina hem. Inredningstjänsten lanserades i fjol och vi räknar med att den kommer ta rejäl fart i år.
Svenssons i Lammhult är numera etablerade i storstäder som Malmö och Stockholm, men företagets hjärta kommer vara kvar i Lammhult.
– Ja, det småländska sitter i vårt DNA!
David Färdigh