Missnöjd kund tog strid efter färgning: ”gult, orange och fläckigt”
En Växjöbo i 20-årsåldern vände sig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) efter att hon blivit missnöjd hos en frisör i centrala Växjö. Kvinnan behövde färga sitt hår akut och besökte en hårsalong i stan.
Hon ska ha gått till en annan salong än sin vanliga eftersom hennes frisör var fullbokad. Hn hade med sig bilder för att visa vilken hårfärg hon ville ha men istället ska håret ha blivit ”gult, orange och fläckigt” samt skadat av blekningen enligt anmälan till ARN.
Kvinnan begärde tillbaka de 2 000 kronor som behandlingen kostade men salongen sa nej eftersom håret blev som frisören hade tänkt sig. Salongsägaren har i ett svar till ARN förklarat att frisören fick jobba mycket med kvinnans hår eftersom det var mycket skadat efter att ha färgats för många gånger på kort tid. De ska också ha förklarat för kvinnan att hon var tvungen att komma tillbaka för en andra behandling för att få det resultat som hon ville ha.
Nu avslår ARN kvinnans krav på att få pengarna återbetalda efter att ha granskat bilder på kvinnans hår och utifrån det tagit beslutat att de inte anser att salongen har brustit i fackmässighet vid behandlingen.