GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Debatt: Det går att sänka bränslepriserna utan att sänka planeten

Debattartikel av Réka Tolnai, förbundsordförande Centerpartiets Ungdomsförbund, och Sofia Persson, distriktsordförande Centerpartiets Ungdomsförbund Kronoberg
Växjö • Publicerad 2 januari 2023
Detta är en opinionstext i Vxonews. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Genrebild på en bensinpump med handtag för olika drivmedel.
Genrebild på en bensinpump med handtag för olika drivmedel.Foto: LUDVIG THUNMAN

Just nu är det många som stannar på bensinstationer runt omkring i landet med en känsla av ångest, på grund av de höga bränslepriserna. Bensin kostar just nu ungefär 20 kronor per liter och diesel kostar ungefär 25 kronor per liter. Om man tankar med diesel gjord på fossilfria råvaror så är kostnaden i stället 30 kronor per liter. Det är väldigt tydligt att något behövs göras för att få ner priserna till en nivå där vanliga människor kan fylla bränsletanken utan att fyllas av ångest.

Regeringspartierna och Sverigedemokraterna lovade i valet att sänka bränslepriserna med uppemot 10 kr per liter, men i samband med att budgeten presenterades så möttes väljarna endast av en sänkning på 40 öre per liter till en kostnad av 7 miljarder kronor, samtidigt som man ger ett hårt slag mot klimatet genom att ta bort reduktionsplikten.

Borttagandet av reduktionsplikten kommer leda till att Sverige släpper ut 30 miljoner ton det kommande året – vilket är mer än vad vi vanligtvis släpper ut på ett helt år. Samtidigt så säger både Naturvårdsverket och Energimyndigheten att borttagandet av reduktionsplikten kommer leda till att Sverige med allra största sannolikhet kommer att missa våra klimatmål. Regeringen lovade stora sänkningar men levererade endast ören och sänkta klimatambitioner.

Det finns dock ett sätt som vi kan se till så att hårt arbetande människor får det ekonomiska pusslet att gå ihop med sänkta bränslepriser samtidigt som vi tar hand om planeten genom att möjliggöra för fler att göra klimatsmarta val.

Det är genom att helt ta bort skatten på biodrivmedel och samtidigt blanda in mer biodrivmedel i bränslet. Med en större andel biodrivmedel som samtidigt är skattebefriad kommer vi få lägre bränslepriser samtidigt som bilar i Sverige kan fortsätta rulla, och det med ett lägre klimatavtryck. Samtidigt kan vi dra större nytta av restprodukter från svensk skog och lantbruk och genom det i större utsträckning vara självförsörjande på delar av produktionskedjan för att ta fram bränsle.

Om vi ska kunna rädda både planeten och svenska skattebetalares plånböcker så räcker det inte med att bränslepriserna minskas med bara 40 öre samtidigt som borttagandet av reduktionsplikten leder till att vi släpper ut ännu mer koldioxid, utan då måste vi också se till att våga tänka nytt och ta ordentliga tag för att få ordning på både klimatet och bränslepriserna. Det är dags att regeringen inser det och byter ut deras klimatförstörande politik mot en som faktiskt fungerar.

Réka Tolnai, förbundsordförande Centerpartiets Ungdomsförbund

Sofia Persson, distriktsordförande Centerpartiets Ungdomsförbund Kronoberg