Annons
Debatt

Debatt: Det lyfter för fossilfritt flyg!

Debattartikel av Ingemar Swalander (M), tidigare styrelseordförande i Småland Airport, och Patrik Åkesson (KD), styrelseledamot i Växjö Småland Airport.
Växjö • Publicerad 7 juni 2021
Detta är en opinionstext i Vxonews. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
.
.Foto: JONAS LJUNGDAHL

Flyget har hamnat i centrum för miljödebatten sedan några år. Många verkar tro att det är flyget som är den störste ”miljöboven” nationellt och internationellt. Det var kanske därför som Vänsterpartiet i Region Kronoberg i en motion till regionfullmäktige ville avveckla regionens ägande i Småland Airport, och i förlängningen lägga ned flygplatsen. Det blev 2,5 timmars debatt! Men Vänsterpartiet fick inte stöd av något annat parti. Alla, utom vänstern, uttalade sitt stöd för att flygplatsen har en viktig roll i infrastrukturen, för att skapa attraktivitet och ge möjlighet för näringslivets utveckling, och skall därför finnas kvar. Det kan tillfogas att chartertrafiken, som Väsnterpartiet vände sig starkast emot, är den som ger mest täckningsbidrag till flygplatsen och minskar behovet av ägarkapital.

Påpassligt nog ordnade branschorganisationen Sveriges Regionala Flygplatser, SRF, ett seminarium några dagar senare med rubriken ”Flygplatsernas gröna omställning” där flyget placerades in i miljödebatten. Det framkom bl a att inrikesflyget i Sverige svarar för 1 procent av CO2-utsläppen, den internationella flygtrafiken för 2 % av världens CO2-utsläpp. I Sverige är det främst industrin och landsvägstransporterna som tillsammans svarar för över 60 % av utsläppen och jordbruket för ca 15 %. Dessa siffror kommer från Naturvårdsverket och får väl anses tillförlitliga.

Annons

Att stålverk och cementindustri släpper ut mångdubbelt mer än någon annan industrigren verkar allmänheten ta med en klackspark. SSAB får t o m applåder för att de planerar att vara fossilfria år 2045, förutsatt att det då finns tillräckligt med el. Men flyget då, står deras miljöarbete still till 2045? Förstås inte! Svenska flygbranschen har, precis som SSAB, ett projekt som syftar till att allt inrikesflyg i Sverige skall vara fossilfritt senast år 2030 och 2045 skall allt flyg från Sverige till utlandet vara fossilfritt. Alltså samma ambitiösa mål som SSAB.

Det finns redan en svensk flygplanstillverkare testflyger ett eldrivet flygplan lämpligt för kortare distanser, som skall vara klart för försäljning år 2026. Norge har beslutat att allt flyg under 50 mil skall vara fossilfritt. Internationella koncernen Airbus håller på att konstruera fossilfria flygplan för upp till 200 passagerare. Dessutom bedriver flera svenska flygplatser ett gediget miljöarbete. I Kalmar når man en inblandning av biobränsle på 34 %, Örebro satsar på att bli landets första fossilfria flygplats, Örnsköldsvik satsar på att bli en fjärrstyrd och energisnål flygplats och från Växjö presenterades vid seminariet dels projektet att tillsammans med SÖDRA och KLM utveckla biobränsle, samt ett samarbete med Stena för att skapa cirkulära flöden i verksamheten.

Slutsats: miljöarbetet, syftande till fossilfri verksamhet, bedrivs med minst lika stor intensitet inom flygbranschen som inom övrig transportsektor och industrin. Så man behöver alltså som medborgare inte känna mer ”skam” över att flyga som när man köper något tillverkat av stål eller gjuter en trappa i cement. Synd att vi var så få personer från regionen som deltog i seminariet, men var vid gott mod, det kommer fler tillfällen under året där andra goda exempel från flygbranschen kommer att redovisas.

Ingemar Swalander (M), tidigare styrelseordf i Småland Airport

Patrik Åkesson (KD), styrelseledamot i Växjö Småland Airport

–––––

Håller du med eller går åsikterna isär? Har du åsikter om andra ämnen? Vi tar gärna emot debattartiklar och insändare. Skicka din text till tips@vxonews.se. Vi garanterar inte publicering. Läs mer nedan.

Här saknas innehåll

Annons
Annons
Annons
Annons