GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Debatt: Nu är det dags för sydöstra Sverige!

Det är dags att infrastrukturministern lyssnar och prioriterar sydöstra Sverige när det kommer till infrastruktursatsningar skriver Elizabeth Peltola (C), gruppledare Region Kronoberg, Karin Helmersson (C), gruppledare Region Kalmar län och Lars Karlsson (C), gruppledare Blekinge.
Debatt • Publicerad 17 maj 2022
Detta är en opinionstext i Vxonews. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
.
.Foto: MATHIAS BERGELD

”Kust till kust järnvägen” mellan Kalmar/Karlskrona och Göteborg måste rustas upp. Dubbelspår mellan Växjö och Alvesta måste byggas. Emmaboda station måste ges bättre perronger för snabba byten. Regionerna i Sydsverige är överens om denna prioritering och Trafikverkets åtgärdsvalstudie (visar alla behov på hela kust till kust) pekar också ut behovet av dubbelspår på sträckan Växjö-Alvesta.

När Trafikverket lämnat förslag till regeringen för infrastruktursatsningarna de närmaste 12 åren, finns inte dessa satsningar med. Vi förutsätter att infrastrukturminister Tomas Eneroth prioriterar kust till kustbanan i regeringens beslut och att dubbelspåret finns med.

Regioner och kommuner har på alla sätt visat på vikten av satsningar och medfinansierat projektet.

Redan idag uppstår många förseningar på grund av hög trafikintensitet mellan Växjö och Alvesta. Det påverkar inte bara Krösatågs och Öresundstågs förutsättningar att hålla tider utan även stambanans alla tåg som får vänta på försenade anslutningar. Planer finns dessutom på utökad tågtrafik på banan. Både Alvesta-Växjö och ny Krösatågstrafik Växjö-Emmaboda.

Planerna för nya stambanor är en förutsättning att kunna utöka tågtrafiken genom landet. Men för att de ska betjäna hela landet måste det synkroniseras med upprustning av tvärbanorna. Kust till kustbanan ska ge Region Kalmar län och Blekinge, liksom Kronoberg tillgång till ny stambana. Då måste förutsättningarna ges genom en snabbare och säkrare järnväg.

Förstorade arbetsmarknadsregioner är det som bygger tillväxt. Genom att snabba upp transportvägar ges bättre möjlighet att pendla längre sträckor. Företag ges bättre möjlighet att rekrytera personal från större geografi. Sydöstra Sverige behöver bättre kommunikationer för att uppfylla detta. En enkel perrongutbyggnad i Emmaboda kan ge 10 minuter snabbare kommunikation mellan Karlskrona och Växjö. Det tillsammans med andra nödvändiga satsningar på Kust till kustbanan, gör att arbetsmarknadsregionerna växer.

Vi hoppas att infrastrukturministern lyssnar och prioriterar sydöstra Sverige och inte låter storstäderna dominera infrastruktursatsningarna.

Elizabeth Peltola gruppledare (C), Region Kronoberg

Karin Helmersson gruppledare (C), Region Kalmar län

Lars Karlsson gruppledare (C), Blekinge

–––––

Håller du med eller går åsikterna isär? Har du åsikter om andra ämnen? Vi tar gärna emot debattartiklar och insändare. Skicka din text till tips@vxonews.se. Vi garanterar inte publicering. Läs mer nedan.